Jaakonsaari: Köyhiä ei saa unohtaa ilmastotaistelussa

MEP Liisa Jaakonsaari muistutti Strasbourgissa tiistaina pidetyssä Euroopan parlamentin täysistunnossa, että köyhiä ei saa unohtaa ilmastotaistelussa.
– Maailman lisäksi pitää pelastaa myös ihmiset. Maailman dramaattisimmat kriisit ovat ilmastonmuutos ja köyhyys, jotka liittyvät toisiinsa, parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari (sd, S&D) painotti.

Jaakonsaaren mukaan rakennemuutokset ovat harvoin hallittuja, joten siirtyminen vähähiiliseen talouteen siirtyminen vaatii erityisiä ponnisteluja lähestyvässä Kööpenhaminan kokouksessa.

– Ilmastonmuutoksen tulonjakovaikutuksista Euroopassa on keskusteltu liian vähän. Ydinkysymys myös Euroopassa on, miten matalan palkkatason kotitalouksien sopeutumista voidaan edistää. Esimerkiksi EU:n rakennerahastoja pitäisi voida käyttää joustavammin vihreän rakennemuutoksen edistämiseksi.