Jaakonsaari: Kohti varainsiirtoveroa

– Kansainvälisen varainsiirtoveron toteuttamisessa otettiin tärkeä askel, kun Euroopan
Euroopan parlamentti asettui sen kannalle, totesi europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari SDP:n EU-työryhmän kokouksessa Helsingissä perjantaina.

Parlamentti hyväksyi varainsiirtoveron tiukan äänestyksen jälkeen ( 313- 296).
Ensiksi EU:n alueella käyttöönotettavaksi kaavailtu vero on osa rahoituskriisin vastaista taistelua koskevaa päätöslauselmaa. Parlamentti katsoo, että tällaisen veron tulisi olla mahdollisimman laajapohjainen.

– On väärin, että monet pankit ja finanssilaitokset ovat päässeet kuin koira veräjästä ja takovat jälleen miljoonavoittoja samalla, kun heidät pelastamaan rientäneet hallitukset ovat joutuneet tiukalle säästökuurille. Vero olisi järkevä väline vähentämään keinottelua, ja sillä voitaisiin pienentää julkisen talouden alijäämää, painotti Euroopan parlamentin talouskriisivaliokunnan varapuheenjohtaja Jaakonsaari.

– Jos esimerkiksi jokaisesta pääomasiirrosta verotettaisiin 0,05 %, se voisi tuottaa EU:lle ja jäsenmaille 200 miljardia euroa vuodessa.

– Voi kestää vuosikausia, ennen kuin verosta päästään maailmanlaajuisesti yksimielisyyteen. Sen takia on tärkeää, että EU ottaa ohjat käsiin ja ensiaskeleena vero otetaan käyttöön EU:n tasolla.

Erityisesti eurodemareiden pitkään ajamaa veroa ei ole määrä ottaa käyttöön reaalitaloudessa eikä sen tarkoitus ole koskea vientiä ja tuontia eikä suoria investointeja.
Parlamentin äänestyksessä suurin osa kokoomus- ja keskustaedustajista vastusti veron käyttöön ottoa.