Jaakonsaari ja Tuppurainen: Tappavasta talouskurista on päästävä eroon, Sipilä

Eurooppaa ja talous -ja rahaliittoa pitää kehittä eikä seisauttaa talouskurilla, kuten Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä esittää, kommentoivat MEP Liisa Jaakonsaari (sd.) sekä kansanedustaja, Euroopan demaripuolueen presidiumin jäsen Tytti Tuppurainen.

Lähes kaikki talousnobelistit sekä komission puheenjohtaja José Manuel Barroso ovat esittäneet talouspolitiikan päälinjan muuttamista leikkauslinjan sijaan kasvuhakuiseksi. Viimeksi tällä viikolla talouskomissaari Olli Rehn kertoi uudessa talousblogissaan, että menoleikkausten tahtia voidaan Euroopassa hidastaa. Jaakonsaari ja Tuppurainen ihmettelevätkin, eikö Sipilä seuraa yleiseurooppalaista talouskeskustelua.

– Jokaisen maan on tehtävä kotiläksynsä, mutta solidaarisuudella on luotava myös yhtenäisyyttä. Tappavasta talouskurista on päästävä eroon. Euroopasta on aika tehdä taloudellisesti tehokkaampi, demokraattisempi ja sosiaalisesti kestävämpi, kiteyttää Jaakonsaari.

– Euroopassa tarvitaan suunnanmuutos kasvuun ja työhön. Erityisesti nuorisotyöttömyys on polttava ongelma, eikä kuri tai pelkät markkinavoimat poista sitä. Tarvitaan tahtoa nuorisotakuun toteutukseen, mitä sosialidemokraatit kaikkialla Euroopassa ovat peräänkuuluttaneet, jatkaa Tuppurainen.