Jaakonsaari ja Salolainen: Muuttolintujen teurastus kuriin!

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd) ja kansanedustaja Pertti Salolainen (kok) ovat sydämistyneet rauhoitettujen muuttolintujen laajamittaisesta salametsästyksestä Välimeren maissa. Jaakonsaari on jättänyt salametsästyksestä kirjallisen kysymyksen Euroopan komissiolle ja Salolainen Suomen hallitukselle.

– Vuosikymmeniä jatkunut muuttolintujen salametsästys on pienentänyt useiden lintulajien kantoja Euroopassa dramaattisesti. Välimeren maissa tapetaan vuosittain laittomasti kymmeniä miljoonia pikkulintuja – satakieliä, punarintoja, mustapääkerttuja, pääskyjä, kivitaskuja, harmaasieppoja ja muita meille tuttuja muuttolintuja, Jaakonsaari kauhistelee.

– Italian Lombardiassa esim. viime lokakuussa satakunta metsästäjää oli muutamassa tunnissa lahdannut huvikseen noin 10 000 laululintua. Samanlaista muuttolintujen teurastusta tapahtuu muuallakin Italiassa sekä Maltalla ja Kyproksella, Salolainen toteaa.

– EU:n lintudirektiivi kieltää ehdottomasti moisen teurastuksen. Sen noudattamisen valvonta kuuluu paikallisille viranomaisille. Mutta kun laitonta metsästystä katsotaan etenkin Välimeren maissa läpi sormien, on Euroopan komission ehdottomasti puututtava siihen, vaativat luonnonystävinä tunnetut parlamentaarikot.