Jaakonsaari: Heinäluoman ehdotusta Supon parlamentaarisesta valvonnasta syytä kiirehtiä

Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma on ehdottanut, että Suojelupoliisille asetettaisiin parlamentaarinen valvontaelin. Euroopan parlamentin jäsenen Liisa Jaakonsaaren (sd) mielestä ehdotusta on syytä kiirehtiä.

”Asia on mitä kiireellisin, sillä tiedusteluteknologia on kehittynyt niin nopeasti, että sekä tiedustelua koskeva lainsäädäntö että Suojelupoliisin parlamentaarisen valvontaan liittyvät asiat ovat auttamattomasti vanhentuneet”, Jaakonsaari toteaa.

Eurooppa on reagoinut vihaisesti paljastuksiin, jonka mukaan USA on vakoillut Euroopassa EU:n instituutioita ja jäsenmaita loukaten näin eu-kansalaisten perusoikeuksia ja vaarantaen myös transatlanttiset suhteet. Euroopan parlamentin ulkoasianvaliokunta ja kansalaisoikeuksista vastaava Libe-valiokunta ovat aloittaneet tutkimukset asiasta.

”Erityisen hämmentävää on, että USA:n puolelta ei ole kuulunut oikeastaan mitään: ei anteeksipyyntöä eikä lupausta, että tapahtumat eivät tule toistumaan. Alkuärtymyksen jälkeen myös monet EU-maat ovat hiljentäneet ääntään, kun on paljastunut, että Yhdysvaltoja kritisoineet maat vakoilevat myös omia kansalaisiaan uuden tekniikan sallimilla keinoilla. Se kertoo vakoilutoiminnan luonteesta ja siitä itsestäänselvyydestä, että vakoilu on tiedustelun ydintehtäviä. Uutta ja vakavaa on kuitenkin se, että esimerkiksi NSA:n PRISM-vakoiluohjelmilla voidaan mennä syvälle sosiaaliseen mediaan ja näin loukata kansalaisten perusoikeuksia”, Jaakonsaari toteaa.

”Euroopan parlamentissa nopeasti läpi vietävä tietosuojalainsäädäntö vahvistaa EU:n omaa valvontaa ja jäsenmaiden yhteistyötä, mutta keskeisiä toimijoita ovat jäsenvaltiot, jotka pitävät tiedustelua omissa käsissään. Jokaisessa EU-maassa on luotava tiedustelulle tiukka parlamentaarinen valvonta. Näin myös Suomessa”, Jaakonsaari sanoo.