Jaakonsaari: Euroopan komissio lepsuillut Unkarin kanssa

– Kun EU:n sisämarkkinasääntöjä rikotaan, komissio on heti viemässä jäsenmaata oikeuteen. Mutta kun Unkari on rikkonut EU:n aivan keskeisiä perusarvoja, komissio on ollut lepsu, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari parlamentin Helsingin toimiston pressikahveilla perjantaina Helsingissä.

Unkari on esillä Euroopan parlamentin tammikuun täysistunnossa Strasbourgissa ensi viikolla komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroson kanssa käytävässä keskustelussa, joka käydään keskiviikkona.

Parlamentti ottaa todennäköisesti kantaa Unkarin uuteen vuodenvaihteessa käyttöön otettuun perustuslakiin. Laki muuttaa vahvasti maan poliittisia voimasuhteita keskittämällä mm. keskuspankin ja oikeuslaitoksen valtaa johtavalle oikeistolaiselle hallituspuolueelle Fidezsille.

Tiistaina aamupäivällä Euroopan parlamentti valitsee uuden puhemiehen ja varapuhemiehet.
Uudeksi puhemieheksi valittaneen demariryhmän saksalainen puhemies Martin Schulz.
– Schulzissa saamme vahva poliittisen keskustelijan, joka puolustaa Euroopan parlamenttia – EU:n ainoaa vaaleilla valittua elintä, Jaakonsaari arvioi.

Europarlamentaarikkojen pressitilaisuuden aiheena olivat EU:n haasteet vuonna 2012.
Talouskysymysten ohella Jaakonsaaren mukaan keskusteluun noussee koko EU:n idea, mm. Unkarin tapahtumien vuoksi.

-Keskeinen asia on, hajoaako EU vai vahvistuuko se, Jaakonsaari tiivisti.