Jaakonsaari: EU selviää kriiseistä vain yhteistyötä tiivistämällä

– EU:n taloushallinnossa tapahtuu talous- ja velkakriiseistä johtuen tänä keväänä suuria muutoksia, jotka tiivistävät unionia. Nyt ymmärretään, että EU voi selvitä kriiseistä vain tiivistämällä yhteistyötä, totesi Euroopan parlamentin jäsen Liisa Jaakonsaari perjantaina parlamentin Helsingin tiedotustoimiston tilaisuudessa.

(Kuva: Euroopan parlamentti)

Suomalaispuolueiden meppivaltuuskuntien puheenjohtajien tilaisuuden teemana olivat EU:n haasteet ja parlamentin tapahtumat kevätkaudella.

Jaakonsaari piti Suomen kannalta merkittävänä parlamentin jo ensi viikolla pidettävässä tammikuun täysistunnossa hyväksyttävää EU:n arktisten alueiden politiikkaa koskevaa mietintöä. Jaakonsaari on saanut yhdessä Anneli Jäätteenmäen kanssa mietintöön lausuman EU:n arktisen informaatiokeskuksen sijoittamisesta Lapin yliopiston yhteyteen Rovaniemelle.

Keväällä parlamentin käsittelyyn tulee myös laaja, EU:n sisämarkkinoiden uudistuspaketti, jossa Jaakonsaari on lausunnonantaja S&D-ryhmän puolesta.
– Kyseessä on tärkeä paketti, sillä sisämarkkinoista se kasvu ja työpaikat ja Euroopan lisäarvo syntyvät! Vihdoin ja viimein pitäisi sopia eurooppalaisesta patentista, joka on aikaisemmin kaatunut kielikiistojen vuoksi. Muita asioita ovat eurooppalainen tekijänoikeuspolitiikka, sähköinen kaupankäynti, standardointi, pk-yritysten aseman parantaminen (yli 99% EU:n 20 miljoonasta yrityksestä on pk-yrityksiä), yhteinen yritysverokanta jne.

”EU: ta tarvitaan!”

Vuoden vaihteessa EU:n puheenjohtajakautensa aloittaneen Unkarin medialakiin viitaten Jaakonsaari korosti EU:n tarpeellisuutta puolustamaan sananvapautta.
– Jopa blogikirjoittelusta voisi uuden lain mukaan tuomita ja sakottaa, Jaakonsaari.
EU:ta tarvitaan hänen mukaansa myös puolustamaan euroa ja samalla myös koko EU:n ideaa.

Jaakonsaari pahoitteli, että ”Suomen johtava EU-kriitikko” Timo Soini ei ollut paikalla tilaisuudessa.
– Olisin halunnut kysyä Soinilta, haluaako hän tosissaan, että EU hajoaa. Toimittajat toivottavasti kysyvät häneltä sitä.

Jaakonsaaren mukaan Soiniin suhtaudutaan kuin isoon vauvaan – Voi, voi kun se kasvaa, mutta kannanottoja häneltä ei kysytä, Jaakonsaari ihmetteli.

EU-politiikasta päättää eduskunta

Jaakonsaari toivoi muiden suomalaismeppien tavoin EU-asioiden nostamista esille Suomen eduskuntavaaleissa.
– EU-asioiden pitää olla keskeisesti esillä eduskuntavaaleissa, koska eduskunta päättää Suomen EU-politiikasta. Yli 90% elinkeino- ja sisämarkkinalaisäädännöstä tulee EU:sta. On hirvittävä demokratiavaje, jos EU-asioista ei puhuta eduskuntavaaleissa, Jaakonsaari painotti.