Jaakonsaari: EU-maiden asevienti kriisialueille lopetettava välittömästi

Liisa Jaakonsaari

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd.) on pettynyt EU-maiden asevientipolitiikkaan.

Jaakonsaari jätti Euroopan neuvostolle kirjallisen kysymyksen liittyen Euroopan unionin jäsenmaiden asekauppaan kriisialueille. EU-maat ovat vieneet aseita esimerkiksi Syyriaan sekä Saudi-Arabiaan, joka on osapuoli Jemenin sodassa.

– Tilanne on kestämätön. Ihmisoikeustilanne kriisialueilla on jo nyt äärimmäisen huono. Asevienti tukee terrorismia ja alueellisia konflikteja. EU:n jäsenmaiden tulee toimia asiassa yhtenäisesti ja pitkäjänteisesti rauhan saavuttamiseksi, sanoo Jaakonsaari.

Neuvoston mukaan sotateknologian vientiä koskevasta yhteisestä kannasta pidetään kiinni (2008/944/YUTP), mutta jäsenmaat saavat itse arvioida asevientinsä aina tapauskohtaisesti. Käytännössä jäsenmaat vievät aseita kriisialueille jatkuvasti. Jatkuva asekauppa vaikuttaa vakavasti EU:n humanitäärisen avun ja unionin ulkopolitiikan vaikuttavuuteen.

– Kriisien ratkaisu on lähtökohtaisesi poliittinen, mutta jäsenmaiden teot eivät paranna tilannetta. Sanat ja teot eivät kohtaa. Miten kriisialueilla on mahdollista saavuttaa rauha kun alueille viedään aseita jatkuvalla syötöllä, kysyy Jaakonsaari.

Valitettavasti EU:lla ei ole yhtenäisiä käytäntöjä ja linjaa asevientiin kriisialueille. Yhteistä politiikkaa tarvitaan.