Jaakonsaari: Diamandouros hyvä valinta

EU:n oikeusasiamiehenä Jacob Södermanin jälkeen vuodesta 2003 toiminut kreikkalainen Nikiforos Diamandouros jatkaa tehtävässään uuden viisivuotiskauden. Hän voitti niukasti oikeiston vastaehdokkaan Euroopan parlamentin äänestyksessä keskiviikkona.Diamandouros sai äänestyksessä 340 ääntä, kun valituksi tulemiseen tarvittiin 325 ääntä.
Ennen äänestystä Pohjoismaiset sosialidemokraattien, vihreiden ja liberaaliryhmä ALDEn mepit kampanjoivat hänen puolestaan näkyvästi. Oikeiston (kokoomusmeppien) EPP-ryhmä halusi syrjäyttää Diamondouroksen ja oli asettanut hänelle vastaehdokkaan, joka sai 289 ääntä.

– Diamandouros jatkaa EU:n ensimmäisen oikeusasiamiehen Jacob Södermanin tyylillä. Ja EU jatkaa hidasta taivaltaan kohti avoimempaa hallintoa. Esimerkiksi neuvoston ovi alkaa olla jo raollaan, mutta edelleen sen asiakirjat ovat liian usein leimattu salaisiksi. Neuvoston pitää ottaa oppia parlamentilta, jonka avoimuuspolitiikka on suositeltavaa myös kaikille jäsenmaille, toteaa Liisa Jaakonsaari.

– EU:n täytyy ottaa kansalaisten huolenaiheet tosissaan, muuten sen uskottavuus äänestäjien silmissä kärsii. Esimerkiksi parlamentin vetoomusvaliokunnan työtä on kehitettävä edelleen.

EU:n oikeusasiamies vastaanottaa ja tutkii kanteluja EU:n kansalaisilta, yrityksiltä ja organisaatioilta, jotka ovat kohdanneet hallinnollisia epäkohtia EU:n toimielinten ja laitosten toiminnassa. Epäkohtiin kuuluvat mm. epäoikeudenmukaisuus, syrjintä, tarpeettomat viivästykset tai menettelyvirheet.
Kantelun voi tehdä oikeusasiamiehen internetsivuilla http://www.ombudsman.europa.eu/home/fi/default.htm.