Jaakonsaari blogissaan: Monti vaarallisilla vesillä

Saksassa on noussut vilkas keskustelu Italian pääministeri Mario Montin kansallisia parlamentteja väheksyvästä lausunnosta. Aiheesta. Ei ole missään tapauksessa sopivaa tai hyväksyttävää pitää kansallisia parlamentteja, vaaleja tai perustuslakeja tulkitsevia elimiä vain taakkana tai eurokriisin ratkaisujen sivujuonteena.

Ylikorostunut hallitustenvälisyys, komission ja Euroopan parlamentin syrjäyttäminen on johtamassa eurooppalaisen demokratian syvenevään kriisiin. Kansallisten parlamenttien vähättelyn lisäksi hallitukset ovat sysänneet sivuraiteille myös ainoan suoralla kansanvaalilla valitun elimen, Euroopan parlamentin. Tämä on omiaan lisäämään voimattomuuden tunnetta ja pessimismiä, mikä puolestaan luo kasvualustaa populismille ja ääriliikkeiden nousulle.

Markkinat seuraavat -talouden tunnuslukujen ohella – erityisesti poliittisen järjestelmän kykyä ratkaista ongelmia. Luottamusta palauttavien toimien viipyminen ja hidastelu päätöksenteossa käy yhä kalliimmaksi eurooppalaisille veronmaksajille.

Siinä Mario Monti on oikeassa, että hallitusten tehtävä on myös sivistää parlamenttejaan – jos sivistyksellä tarkoitetaan Euroopan unionin ydinarvojen kunnioittamista. Euroopastahan piti ja pitää tulla ainakin perustajaisien mukaan rauhan, vapauden, yhdenvertaisuuden, demokratian ja hyvinvoinnin jakamisen vyöhyke.