Jaakonsaari: Aleppon barbaria saatava loppumaan

Liisa JAAKONSAARI

Syyrian tilanne heikkenee jatkuvasti ja erityisesti siviilien kärsimykset Aleppossa ovat nousseet dramaattisiin mittakaavoihin.

– Alepposta on tulossa uusi Sarajevo ja barbariasta tämän sukupolven häpeä. On jälleen todettava kuinka heikko EU ja koko kansainvälinen yhteisö on kohtaamaan kriisejä, Liisa Jaakonsaari toteaa.

Syyrian hallitusta tukevalla Venäjällä on YK:n turvaneuvostossa veto-oikeus ja ilmatorjuntakalustoa Syyriassa. Venäjä ja Syyria ovat lisäksi Kansainvälisen rikostuomioistuimen ulkopuolella.

– Jos uudet neuvottelut USA:n ja Venäjän välillä eivät pian ala, on odotettavissa lisää väkivaltaa, tuhoa ja humanitaarista kärsimystä.

Euroopan parlamentti on tänään Strasbourgin täysistunnossaan esittänyt huolensa Syyrian tilanteesta. Parlamentin S&D-ryhmä on painottanut kansainvälisen Syyrian tukiryhmän (ISSG) erityisvastuuta väkivaltaisuuksien edessä.

– Vaadimme välittömästi tulitaukoa Syyriaan, humanitäärisen avun viivyttämisen lopettamista sekä uusia poliittisia neuvotteluita sodan lopettamiseksi YK:n turvallisuusneuvoston kannanoton (UNSC 2254) mukaisesti.

– Sisällissodan pommit putoavat siviilien niskaan. Siviilit maksavat hinnan hengellään Aleppon barbarian sydämessä, Jaakonsaari toteaa.