Jaakonsaari: Aikooko Katainen komissioon perässä soutaen?

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd.) ihmettelee, miksei Jyrki Katainen (kok.) tunnu olevan vieläkään valmis viemään Suomea eurooppalaisen rahoitusmarkkinaveron piiriin, vaikka talouspoliittinen ilmapiiri on muuttunut ja veron kustannukset kantautuvat myös Suomen talouteen (Kauppalehti 16.4.).

EU:n jäsenvaltiot ovat parhaillaan ryhmittymässä yhteiseen rintamaan veroparatiiseja vastaan. Viimeksi torstaina Iso-Britannia ilmoitti avaavansa veroparatiiseina tunnettujen saarialueidensa pankkitiedot.

– Näissä päätöksissä näkyy suurempi yleiseurooppalainen trendi: taloutta ei enää pidetä isäntänä, vaan se halutaan rengin rooliin. Oikeudenmukaisuus on noussut talousratkaisuissa entistä keskeisemmäksi arvoksi.

Suomi uupuu yhä rahoitusmarkkinaveron valmistelujoukosta, kun se viime vuoden marraskuussa jättäytyi valmistelujoukon ulkopuolelle Kokoomuksen vaatimuksesta.

– Rahoitusmarkkinavero sopii täydellisesti Euroopassa vallitsevaan oikeudenmukaisen markkinatalouden tavoittelun pirtaan. Eikö Katainen pidä valitsemaansa linjaa vieläkään vanhentuneena? Jaakonsaari ihmettelee.

Jaakonsaaren mukaan on mielenkiintoista, että korkealle EU-pallille selvästi haluava pääministeri ei ole valmis toimimaan unionissa tärkeiksi koettujen arvojen ja tavoitteiden mukaan.

– Perässäsoutajia harvemmin valitaan vetämään kärkijoukkoa, Jaakonsaari vinkkaa.