Itä-Suomen yliopisto ansaitsee oikeustieteellisen tutkinnon anto-oikeuden

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on pettynyt Suomen Lakimiesliiton ja joidenkin kokoomuspoliitikkojen kielteiseen suhtautumiseen oikeustieteellisen tutkinnon anto-oikeuden myöntämisestä Itä-Suomen yliopistolle. Myös Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder on kritisoinut päätöstä. Akavan Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon aluetoimikuntien puheenjohtajat ovat kuitenkin selkeästi ilmaisseet olevansa eri mieltä Sture Fjäderin kanssa.

– Itä-Suomen yliopistossa on jo vuosia ollut mahdollisuus opiskella laaja-alaisesti oikeustieteitä pätevien opettajien johdolla. Opiskelijoista valmistuu kuitenkin tällä hetkellä hallintotieteen maistereita, eikä heillä näin ollen ole mahdollisuuksia toimia juristin tehtävissä. Asianajajista, tuomareista ja syyttäjistä on kuitenkin pulaa erityisesti Itä-Suomessa.

– Itä-Suomen yliopiston suunnitelmat koulutuksen järjestämisestä ovat vakuuttavat ja toivonkin, että opetus voidaan aloittaa mahdollisimman pian.