Irtisanomiset ja lomautukset pannaan kunnissa

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mukaan sosialidemokraatit eivät voi ryhtyä kunnissa tekemään leikkauksia hallituspuolueiden puolesta.

Korhonen muistuttaa SDP:n kuntapäättäjiä siitä, että nämä eivät ole vastuussa hallituksen politiikan seurauksista.

– SDP on esittänyt omissa vaihtoehtolinjauksissaan kuntataloutta ja julkisia palveluja tukevia ratkaisuja. Näillä toimenpiteillä olisi voitu välttää palveluiden alasajo kunnissa.

Korhonen ehdottaa, että kunnissa tulisi nyt pyrkiä pidempiaikaisiin kuntasopimuksiin, joissa sovittaisiin puolueiden kesken, että lomautuksia ja irtisanomisia ei käytetä taloustilanteen korjaamiseksi, kuntien investointitoiminta pidetään kohtuullisena ja palvelujen laadusta ei tingitä.

– Oikeilla päätöksillä voimme myös laman aikana turvata palvelut ja sosiaaliturvan kaikille suomalaisille. Hyvinvointiyhteiskunta on sosialidemokraateille ideologinen kysymys, Korhonen linjaa.

Korhosen mukaan SDP ei ole valmis lomautuksiin ja irtisanomisiin Suomen kunnissa.
– Kun hallitus ei jätä muuta vaihtoehtoa, velanotto ja veronkorotus ovat keinoja, joita tulee käyttää pahimman yli selviämiseksi, Korhonen toteaa.

– Tuottavuutta ja tehokkuutta on haettava kuntien palvelutuotannossa, mutta nyt tehtyjen poliittisten arvovalintojen seurauksena tapahtuvaa hyvinvointiyhteiskunnan alasajoa sosialidemokraatit eivät hyväksy. SDP ei myöskään hyväksy sitä, että ajamalla kunnat taloudellisesti nurkkaan palvelut yksityistetään ja omaisuus myydään, Korhonen sanoo.

Sosialidemokraattien puoluehallitus päätti viime viikolla antaa kuntapäättäjille suositukset keskeisistä linjauksista kuntien palveluita ja taloutta koskien.