Ilmastotalkoilla uutta työtä ja oikeudenmukaisuutta

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tukee hallituksen tiedonannon lähtökohtaa siitä, että ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista. Se on tällä hetkellä suurin yksittäinen ihmiskunnan yhteinen haaste, johon kietoutuvat samalla tavoitteet köyhyyden, aliravitsemuksen ja sotien vähentämisestä. Mikäli ilmastonmuutoksen hidastamisessa ei onnistuta, se voi jatkuessaan pahentaa kaikkia edellä mainittuja ongelmia.

Sosialidemokraattien mielestä Suomen tulee pyrkiä sopimukseen, joka varmistaa globaalin päästöjen vähenemisen sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Ilmastopolitiikka ei poissulje kasvua ja hyvinvointia, joka tapahtuu kestävällä tavalla.

– Ilmasto- ja työllisyyshaasteeseen vastaaminen voidaan yhdistää oikeiksi valinnoiksi. Hallituksella olisikin nyt tuhannen taalan paikka mahdollistaa uusien, ympäristöystävällisten työpaikkojen syntyminen. Toistaiseksi toimet tähän suuntaan ovat jääneet hämmästyttävän vähäisiksi, painotti Susanna Huovinen tänään Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenvuorossa.

Hallituksen tiedonanto ei puutu lainkaan siihen, miten ilmastotalkoiden kustannusten jako aiotaan tehdä kotimaassa oikeudenmukaisella tavalla. Tiedonanto arvioi kokonaiskustannusten olevan Suomessa vuonna 2020 joitakin satoja euroja henkilöä kohden vuodessa.

Sosialidemokraatit ovat jo useasti aiemminkin huomanneet hallituksen haluttomuuden ottaa kantaa tähän asiaan. Kansalaisten myönteinen suhtautuminen ilmastokriisin ratkaisuun ja sitoutuminen tärkeisiin ilmastotavoitteisiin ei saa kaatua siihen, että kustannusten jakautuminen koetaan epäoikeudenmukaiseksi.

– Ilmastolasku ei saa kaatua suhteellisesti suurempana pienituloisten ihmisten syliin. Tämä olisi mielestämme pitänyt todeta tiedonannossa selkeästi, vaati Huovinen puheessaan.