Ilkka Kantola: Paikallistaso on uudistuvankin SDP:n keskeinen vahvuus

Kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola piti 20.9.2009 puheen Riihimäen työväentalomuseon 40-vuotisjuhlassa. Kantola korosti, että puolue on uudistuksen tilassa, kuitenkin perinteisiä arvojaan hylkäämättä.

Ajat muuttuvat, ja puolueen on muututtava niiden mukana. Yksi aikaamme kuuluva muutos on, että media keskittää tietyille asioille ja ihmisille huomiotaan. SDP:n tarkoituksena ei kuitenkaan ole, että tämä johtaisi puolueen toiminnan muuttumiseksi keskusvetoisemmaksi. Päinvastoin, Kantola näkee paikallistason toiminnan uudistuvankin SDP:n vahvuutena.

– Viime puoluekokouksen asiakirjojen joukossa oli SDP uudistuu asiakirja. Se kertoo siitä, että puolueessa ymmärretään muuttuvan maailman aiheuttamat uudistumistarpeet. Mainittu puoluekokouksen valmisteluasiakirja kiinnitti erityistä huomiota paikallisella tasolla toteutuva järjestöllisen toiminnan kehittämiseen. Puolueen menetys perustuu puolueosastoissa ruohonjuuritasolla tapahtuvaan toimintaan ja elämään.

– Nykyajan mediatodellisuus synnyttää harhakuvan, että kaikki olennainen elämä on yksinomaan siinä, mikä näkyy mediassa. Puolueen kohdalla tämä tarkoittaisi sitä, että todellinen sosialidemokraattinen ajattelu ja työ tapahtuvat vain puoluejohdon ja kansanedustajien kautta. Näin ei tietenkään ole. Todellisuudessa yhteiskunnallinen ajattelu tapahtuu kansalaisten, perheitten ja lähiyhteisöjen piirissä. Kaikesta mediavaikutuksesta huolimatta suuri osa suomalaisista haluaa itse muodostaa mielipiteensä.

– Tarvitaan ihmisten kohtaamista, jossa näkyy se, että sosialidemokraattinen puolue haluaa kulkea suomalaisten rinnalla arjessa. Paikallisten yhdistystensä kautta tämä poliittinen liike tahtoo välittää heidän pettymyksensä ja toiveensa sinne, missä käytetään yhteiskunnallista valtaa.

– Uusi SDP ei tarkoita sitä, että perinteiset arvomme, vapaus, tasa-arvo, solidaarisuus ja oikeudenmukaisuus pantaisiin siististi lasikaappiin ja talletettaisiin museoon ja että lasikaappiin kiinnitettäisiin kyltti ”katsoa saa, mutta ei koskea:” Nämä arvot ovat meille edelleenkin ruisleipää jota päivittäin pureskelemme. Ne määrittävät suuntamme myös tänään. Maailma on erityisen nopeiden ja yllättävien muutosten keskellä juuri nyt. Mutta yksilöiden, perheitten ja kotien kohtaamat uhat ovat yhä pääosin samanlaisia kuin ennenkin. Poliittista liikettä, jolla on kokemusta näiden uhkien torjumisesta, tarvitaan edelleen.