Ilkka Kantola: Mielenterveyspotilaiden hoito turvattava lailla

SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola on huolissaan psykiatrisen hoidon tilasta. Hän pitää tarpeellisena lakia mielenterveys- ja päihdepalveluista.

– Mielenterveyspotilaat kärsivät kuntien talousvaikeuksista. Säästöt kohdistuvat yleensä ensimmäiseksi mielenterveyspalveluihin. Nykyinen mielenterveyslaki ei riitä turvaamaan potilaiden ja kuntoutujien oikeuksia, Kantola sanoo.

Kantola muistuttaa, että myös valtiontalouden tarkastusvirasto on kiinnittänyt tänä syksynä huomiota lain puutteisiin. Laki säätelee psyykkisesti sairastuneiden henkilöiden oikeuksia lähinnä laitoshoidossa, mutta avohoidosta ei ole pykäliä.

Kantolan mukaan on tarve kehittää erityisesti laaja-alaista psykososiaalista kuntouttavaa toimintaa, joka ehkäisee laitoshoidon tarvetta.

– Monilla psyykkisesti sairastuneilla on myös vaikea päihdeongelma. Heidän hoidon saantiaan vaikeuttaa se, että päihdepalveluista säädetään sosiaalilainsäädännössä. Tavoitteena tulee olla mielenterveys- ja päihdepalvelulaki.

Masennuksen vähentämiseen keskittyvä Masto-hanke on Kantolan mielestä rohkaiseva esimerkki valtion toimista mielenterveysalalla. Silti hanke ei ole pystynyt estämään sitä, että masennus vie entistä useammin työkyvyttömyyseläkkeelle. Myös nuoret sairastuvat yhä yleisemmin vakavaan masennukseen.

– Tarvitaan uusia avauksia mielenterveyspotilaiden asumispalveluista, työ- ja päivätoiminnasta sekä kuntoutuksesta, Kantola korostaa.

Lisätietoja: Ilkka Kantola, puh. 0505122173