Ilkka Kantola: Kokoomus on sisäisesti ristiriitainen

SDP:n I varapuheenjohtajan, kansanedustajan Ilkka Kantolan mielestä kokoomuksen puheenjohtajan Jyrki Kataisen lausunto Sampo-konsernilta saadusta vaalirahoituksesta osoittaa, että kokoomuksen yhteiskuntapoliittisen näkemys on epäjohdonmukainen.

Finanssikonserni Sampo rahoitti kokoomusta merkittävästi vuoden 2007 eduskuntavaalien yhteydessä. Kokoomus sai vaalityöhönsä 75 000 euroa. Tuoreessa lausunnossaan Katainen toteaa, että tällaisen tuen saaminen käytännössä hallituksen puheenjohtajan Björn Wahlroosin päätöksellä on luontevaa, koska antajalla ja saajalla on niin samanlainen maailmankatsomus.

Björn Wahlroosin maailmankatsomusta kuvastavat hänen eräät viimeaikaiset lausuntonsa yritysten yhteiskuntavastuusta. Wahlroosin mielestä yrityksillä ei voi olla muuta moraalia kuin se että niiden tehtävänä on tuottaa mahdollisimman suurta voittoa omistajilleen. Yritysten tehtävänä ei voi olla esimerkiksi hyväntekeväisyyden harjoittaminen. Hyväntekeväisyyden harjoittaminen kuten rahan lahjoittaminen ei kuulu yritysten vaan yksilöiden moraaliin.

– Kataisen mukaan kokoomus ajattelee ja uskoo samalla tavalla. Tarkoittaako tämä sitä, ettei kokoomuksellakaan puolueena ole moraalia vaan ainoastaan puolueen jäsenillä, kysyy Kantola.

Kantolan mukaan räikein epäjohdonmukaisuus kokoomuksen puolelta on kuitenkin siinä, että se suostuu ottamaan vastaan rahaa yritykseltä, jonka johdon mielestä yrityksen tehtävänä ei ole lahjoittaa rahaa. Kokoomuksessa olisi pitänyt ymmärtää, ettei Sammolta saatu raha ole vastikkeetonta hyväntekeväisyysrahaa vaan sen tarkoituksena on kasvattaa Sampokonsernin voittoja. Mihinkään muuhun tarkoitukseenhan Wahlroosin mielestä ei yrityksen rahoja tule käyttää.

Jos kokoomuksen näkemys yritysten yhteiskuntavastuusta on yhtä kapea kuin Björn Wahlroosin, on sen työväenpuolueimago vakavasti uhattuna. Suomalaista yhteiskuntaa on kyetty parhaiten kehittämään silloin kun yritykset ovat lähteneet itse mukaan yhteiskuntavastuun kantamiseen.

Kantolan mielestä on suomalaisten kannalta todella murheellista, että kokoomus nyt irrottautuu tästä yhteiskuntanäkemyksestä ja jättää vastuun kansalaisista julkisen sektorin ja veronmaksajien kannettavaksi.