Ilkka Kantola: Kansainvälisellä yhteisöllä käsissään yhdestoista hetki Syyriassa

SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan ihmisoikeusryhmän jäsen Ilkka Kantola ilmaisee syvän huolensa Syyrian kiristyvästä tilanteesta ja pahenevasta humanitäärisestä kriisistä. Syyrian oppositio on vastikään vaatinut länsimailta toimia vedoten siihen, että Syyrian hallinto on todennäköisesti käyttänyt taisteluissa kemiallisia aseita.

Väkivalta saa yhä julmempia muotoja ja valtio likipitäen romahtamaisillaan. Puhe ulkopuolisesta sotilaallisesta väliintulosta kiihtyy Yhdysvaltain harkitessa opposition aseistamista, koska kemiallisten aseiden käyttö näyttää ilmeiseltä. Iso-Britanniassa on vallalla samansuuntaista ajattelua.

Kantola kuitenkin muistuttaa, että EU-ulkoministerien kanta on yksiselitteinen: poliittinen ratkaisu on edelleen ainoa vaihtoehto. Ulkoministerit ovat lisäksi toistaneet tukensa YK:n Syyria-erityisedustaja Lakhdar Brahimille painottaen, että hänen ponnisteluillaan saada kriisin osapuolet neuvottelupöydän ääreen on edelleen EU:n vahva tuki.

Kantola korostaa, että kansainvälisellä yhteisöllä alkaa olla käsissään yhdestoista hetki poliittisen ja rauhanomaisen ratkaisun löytämiseksi. Suomi on toistuvasti peräänkuuluttanut EU:n ulkopolitiikan tarvitsevan koordinoitua viestiä ja yhtenäistä ääntä.

– Nyt tuon äänen täytyy alkaa vaikuttaa. Vaikka oppositio Syyriassa vaatii länsimailta sotatoimia, pitäisi aseiden ja taistelusuunnitelmien sijaan suunnata kaikki ponnistelut siviilien suojelemiseksi, ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi ja niiden 7 miljoonan syyrialaisen auttamiseksi, jotka jo ovat humanitäärisen avun tarpeessa. YK:n turvallisuusneuvoston lisäksi myös EU:n olisi peräänantamattomasti tehtävä töitä sen eteen, että niin Syyrian hallinto kuin oppositio sallivat avustuskuljetusten perille menon, Kantola päättää.