SDP:n ikäpoliittinen ohjelma – viisi ratkaisua omannäköiseen ja hyvään elämään

Ohjelmatyö 12:09

Sivistyneessä yhteiskunnassa arvostetaan kaikenikäisiä ihmisiä ja ymmärretään, että jokaisella on oma tärkeä paikkansa. Jotta arvostus ikäihmisiä kohtaan näkyisi myös käytännön arjessa, SDP on valmistellut ohjelman, jossa pureudutaan ikäihmisten elämässä kohtaamiin ongelmiin ja haetaan niihin ratkaisuja.

SDP:n ikäpoliittisen ohjelman perusajatuksena on, että hyvässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikkia ja kaikenikäisiä ihmisiä. Keskeiset periaatteet ikäihmisten palveluja suunniteltaessa ovat ihmisarvo, itsemääräämisoikeus, yksilöllisyys, oikeudenmukaisuus, yhteisvastuu, tasa-arvo ja osallisuus.

SDP:n ikäpoliittisen ohjelman voi tiivistää viiteen teemaan: hyvä terveys, hyvä koti, hyvä arki, hyvä hoiva ja hyvä turva ovat hyvän elämän edellytyksiä. Se, mitä nämä ihmiselle itselleen käytännössä merkitsevät, vaihtelee jokaisen elämäntilanteen mukaan. Mutta jokaiselle ikäihmiselle on taattava näihin viiteen perusedellytykset.

Konkreettisia toimia ovat esimerkiksi vanhusasiavaltuutetun toimen perustaminen ja ikäihmisten kaltoinkohtelun ja heihin kohdistuvien rikosten ennaltaehkäisyn ohjelma tekeminen. Lisäksi vanhustenhoidon laadunvalvontaan on lisättävä resursseja ja henkilökunnan jaksaminen ja hyvinvointi on varmistettava riittävillä resursseilla ja jatkuvalla täydennyskoulutuksella.

Tutustu SDP:n ikäpoliittiseen ohjelmaan