Ikäihmisten kotona asuminen turvattava riittävillä julkisilla palveluilla

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatovin mukaan ikäihmisten kotona asuminen täytyy turvata riittävillä julkisilla palveluilla.
– Kaikilla on oltava mahdollisuus päästä terveydenhoitoon ja saada kotiapua sekä tarvitsemaansa arjen turvaa, Filatov totesi tänään eduskunnan välikysymyskeskustelussa.

Hänen mukaansa ei voida toimia niin, että kunnat purkavat säästösyistä laitoshoivaa, mutta samaan aikaan kotiapu ja ennaltaehkäisevät toimet jäävät odottamaan parempia aikoja.
– Toista tapaa ei voi purkaa, jos toista ei kehitä. Nykyinen marssijärjestys johtaa vanhusten heitteillejättöön.

Filatov totesi, että tarvitsemme pikaisesti erillisen hyvän hoidon turvaavan vanhusten palvelulain. Laki ei hänen mukaansa yksin riitä, vaan tarvitaan riittävät voimavarat sen toteuttamiseen.
– Tämäkään ei vielä riitä, vaan tarvitaan riittävät resurssit palveluiden valvontaan.

– Nyt työttömyyden kasvaessa voitaisiin yhdistää työttömien nuorten aktivointi ja inhimillinen hoiva. Nuoria voitaisiin ohjata vanhainkoteihin tukitoimiin; lukemaan, ulkoiluttamaan, seurustelemaan vanhusten kanssa, Filatov ehdotti.

Vanhustenhoitoa ei saa jättää markkinoiden armoille

Tarja Filatov huomautti puheessaan, että suomalaista vanhustenhoivaa ei saa rakentaa niin, että se mahdollistaa hädällä ratsastamisen.
– Terveydenhuoltopalveluiden osalta nähdään jo, miten ne kehittyvät suurten kansainvälisten terveyspalveluyritysten temmellyskentäksi.

– Riittävillä julkisilla palveluilla turvataan kaikille mahdollisuus päästä terveydenhoitoon, saada kotiapua ja tarvitsemaansa arjen turvaa. Huonompikuntoisten ikäihmisten tarpeet eivät saa jäädä sen harhan jalkoihin, että kaikista vanhuksista on tullut ikinuoria parkettien partaveitsiä, Filatov vaati.

Hänen mukaansa istuvalta hallitukselta näyttää puuttuvan poliittinen tahto inhimillisen vanhustenhoidon rahoituksesta huolehtimiseen.
– Hallituksen politiikka suuntaa kohti kansainvälisten suuryritysten ja kylmien markkinoiden palveluja, jossa rahalla saa. Hallitus nojautuu yhä enemmän yksityisiin palvelumarkkinoihin.

Filatov muistutti, että vanhusten hoivan ongelmat uhkaavat kärjistyä kuntien verotulojen romahdettua laman vuoksi.
– Tarvitaan lisää sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia ja välineitä, jotka varmistavat sen, että voimavarat todella menevät vanhusten palvelujen järjestämiseen

– Haasteenamme on hoivan määrä ja laatu. Usein hoivan laatu on sidottu henkilöstön määrään. Jos ihmisiä on liian vähän, he eivät yksinkertaisesti ehdi turvata hyvää hoitoa, vaikka osaisivat ja parhaansa tekisivät.

Filatov sanoi, että inhimillinen hoiva pitää taata kaikille, ei vain niille, joiden läheiset voivat rahoittaa inhimillisyyttä ”maksettuna lisäpalveluna”.
– Vanhainkoteihin on lailla turvattava riittävä henkilöstömitoitus, jotta inhimillinen hoiva toteutuu, Filatov linjasi.

Lue Tarja Filatovin pitämä puhe kokonaisuudessaan täältä.