Ihmisten Eurooppa – työtä Suomen puolesta

Sosialidemokraatit kampanjoivat kesäkuun eurovaaleissa tunnuksella Ihmisten Eurooppa – työtä Suomen puolesta. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan maailmaa koettelevat nyt samanaikaisesti useat vakavat kriisit, kuten talouskriisi ja ilmastokriisi.
– Suomessakin valtion velka kasvaa, työttömyys lisääntyy ja yhteiskunnan palvelut ovat vaarassa heikentyä.

– Elämme murrosaikaa, jossa yltiökapitalismi on tullut tiensä päähän. Mielestämme Eurooppaa pitää rakentaa jatkossa ihmisten lähtökohdista käsin. Siis ihmisten, ei markkinoiden ehdoilla. Ihmisten Euroopassa kakku jaetaan tasan, markkinoiden Euroopassa osa saa vain murusia. Tasa-arvo ei tunnu muita puolueita juuri kiinnostavan.

Urpilainen kuvaa SDP:n EU-myönteistä ja oikeistokriittistä linjaa tulevaisuusvalintana.

– Vetäytyvä ja impivaaralainen EU-linja ei ole suomalaisten etu. ”Missä EU, siellä ongelma” -ajattelulla emme vastaa tulevaisuuden haasteisiin. Nyt on siirryttävä ”Minne Suomi ei yllä, sinne EU” -ajatteluun. EU on väline, jolla demokratia yltää pitemmälle. Unioni on myös paras työkalumme taistelussa globaaleja ongelmia vastaan. EU on työtä Suomen puolesta.

– Kesäkuun eurovaaleissa ratkaistaan Suomen rooli Euroopassa. Asetummeko vastustamaan tätä demokratian mahdollisuutta vai otammeko tämän demokratiavälineen täyteen käyttöön? Osa suomalaisista puolueista tähyää menneisyyteen: Kekkosen aikaan, jossa EU-integraatioon suhtauduttiin epäillen tai Suomeen, joka on kokonaan EU:n ulkopuolella.

– Samalla vaaleissa on kyse Euroopan suunnasta – siitä, millaisten arvojen varassa EU toimii. Ahneuden aika on päättymässä. SDP haluaa muutosta EU:n arvovalintoihin. Käytännössä valinta tapahtuu kahden ison poliittisen voiman eli konservatiivien ja sosialidemokraattien välillä. Vaihtoehdot ovat pelkistetysti markkinoiden Eurooppa tai ihmisten Eurooppa.

Finanssikeinottelu kuriin

SDP tavoittelee Urpilaisen mukaan Euroopalle uutta suuntaa finanssikriisin, ilmastokriisin ja eriarvoistumiskriisin keskellä.
– Finanssi- ja verokeinottelu on laitettava kuriin, investoinnit vihreään talouskasvuun ja työntekijöiden perusoikeudet on asetettava sisämarkkinavapauksien edelle.

Urpilainen arvostelee voimakkaasti porvarien toimettomuutta finanssikeinottelun kuriin laittamisessa.
– Veronmaksajien kannettavaksi jää se verotaakka, joka jää saamatta veroparatiiseissa toimivilta yhtiöiltä tai yksityishenkilöiltä. Hallitus on ollut asian suhteen hiljaa, eikä se ole ollut aktiivinen monien muiden eurooppalaisten hallitusten tapaan verokeinottelun lopettamiseksi.

Urpilainen vaatii myös Suomen hallitusta antamaan selvityksen eduskunnalle niistä toimenpiteistä, joihin se ryhtyy verokeinottelun estämiseksi.

– Asiantuntija-arvioiden mukaan suomalaisilla yksityishenkilöillä on veroparatiiseissa noin viiden miljardin euron omaisuus, joista veronmenetyksiä arvioidaan olevan yli sata miljoonaa euroa. Erityisesti laman aikana on tärkeää, että kansalaiset kokevat verojärjestelmän niin kansallisesti kuin kansainvälisesti kohtelevan kaikkia tasapuolisesti. Tavoitteeksi on asetettava tietojen automaattinen vaihto valtioiden välillä.