Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Ihalainen varoittaa: Onko yhtiöittämishallituksen seuraava siirto VR:n pilkkominen?

Ajankohtaista 14:29

Lauri Ihalainen

Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan liikenneverkon yhtiöittämisaikeiden jatkoksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on aikeissa pilkkoa VR irrottamalla VR:n kalusto yhtiöön, joka vuokraisi verovaroilla hankittua kalustoa yksityisille toimijoille.

– Kalustoyhtiön irrottaminen VR:sta johtaa yhtiön kokonaiskilpailukyvyn rapautumiseen. Yksityisten toimijoiden ei tarvitsisi ottaa kalustoriskiä. Epäselväksi jäisi myös, miten kaluston kunnossapito hoidettaisiin. Onko sekin tarkoitus yhtiöittää muiden käyttöön?

VR ei varmastikaan pelkää henkilöliikenteen avaamista kilpailulle, mutta ei ole reilua, että VR pilkotaan ja halvaannutetaan sen kyky kilpailla tasaveroisesti. Seurauksena on myös, että rautatieliikennepalvelut tulevat vaarantumaan erityisesti pääratalinjan ulkopuolella.

Lisäksi on huomioitava, että EU:n neljäs rautatiepaketti ei pakota muodostamaan kalustoyhtiötä, vaan mahdollistaa kansallisen siirtymäajan kilpailun avaamiseen matkustajaliikenteessä. Paras vaihtoehto olisikin siis se, että VR voisi vuokrata kalustoaan asianmukaista korvausta vastaan alalle mahdollisesti haluaville yrityksille. Näin yhdistettäisiin tavoite liikenteen lisäämisestä ja valtionyhtiön hyvä hoito.

– Nyt rautateiden ystävien myös eduskunnassa on syytä herätä ja ilmaista vahva kanta sen puolesta, että VR ei pilkota, vaan luodaan sille vahvat edellytykset pärjätä, kun henkilöliikenne vapautetaan kilpailulle. Toivottavasti hallituksen sisältä löytyy ryhtiä torjua tällaiset hankkeet.