Ihalainen: Uuden hallituksen johdolla palattava laajaan yhteistyöhön

Vaalituloksen pohjalta äänestäjät halusivat vähentää eriarvoisuutta ja vahvistaa työllisyyttä. Suomi haasteineen tarvitsee mahdollisimman pian uuden hallituksen, jonka ohjenuorana on kansan tahto oikeudenmukaisuuden vahvistamisesta.

Tulevalla hallituskaudella keskeinen tavoite on työttömyyden vähentäminen, valtion talouden tasapainottaminen ja hyvinvointivaltion päivittäminen 2010-luvun Suomen tarpeisiin. Samalla käynnissä on rakennemuutos, jota globaalin maailman muutokset osaltaan vauhdittavat. SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen pitää tärkeänä, että uuden hallituksen johdolla palataan laajaan yhteistyöhön. Näin vahvistetaan Suomen menestymisen edellytyksiä.

– Sopimusyhteiskunnan vahvuudet on palautettava uudelleen pärjäämisen varmistamiseksi. Aktiivisen hallituksen rinnalla on työmarkkinoiden keskusjärjestöillä oltava keskeinen rooli sovitettaessa yhteen talous-, työllisyys-, työelämä- ja ostovoimatavoitteita. Heikentynyttä yhteistyön ja luottamuksen ilmapiiriä on määrätietoisesti vahvistettava.

Ihalaisen mielestä työmarkkinoilla tarvitaan uusi palkkakehitystä raamittava, yhteinen palkka-ankkuri. Näin vältettäisiin nyt kehkeytymässä oleva palkka-inflaatio-palkkakierre ja keskityttäisiin ostovoiman tasaisen kasvun turvaamiseen. Tämä vahvistaisi myös laajemman yhteistyön edellytyksiä. Järjestöjen vastuulla on kehittää neuvottelu- ja sopimusjärjestelmiä ajan vaatimuksia vastaaviksi.

– Se mahdollistaisi uuden hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen talous- ja työmarkkinapolitiikan välttämättömän koordinaation. Kysymys on siitä, miten Suomi pärjää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa, olosuhteissa, missä vientimme keskeiset kivijalat ovat murroksessa, ja suuria uusia investointeja Suomeen ei ole näköpiirissä. Ihalainen haluaa pidemmän aikavälin näkemyksen yhteisistä toimista, joilla tuetaan talouskasvua.

Entisenlaisiin tupoihin ei Ihalaisen mukaan ole paluuta, mutta liittokohtainenkin sopimismalli tuo tarpeita laajemman ymmärryksen hakemiseen. Kun palkkapolitiikalla ei ole yhteyttä yleisempään talouspolitiikkaan, kasvava inflaatio vie helposti palkansaajien ostovoimaa miinukselle.

– Suomi tarvitsee kahden vaalikauden mittaisen kolmikantaisen ohjelman, jolla tuettaisiin muun muassa talouskasvua, työllisyyttä, valtiotalouden vakauttamisesta, työelämän uudistamista ja palkansaajien ostovoimaa. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen tarjosi jo viime syksynä yhteistyön kättä istuvalle hallitukselle talouskriisin voittamiseksi ja puhui pidempikestoisen kasvun ja työllisyyslinjan tarpeellisuudesta.