Ihalainen: Nuorisotakuun seuraava vaihe vaatii kaikkien sitoutumista

Nuorisotakuuta tunnetuksi eri puolilla maata tehnyt ministerikiertue päättyi torstaina Turkuun. Viisi ministeriä kävi 15 paikkakunnalla tilaisuuksissa, jotka kokosivat alueiden nuoriso- ja työllisyystoimijat yhteen.

-Innostus eri puolilla maata on ollut hieno nähdä ja samalla odotukset nuorisotakuuta kohtaan ovat suuret, totesi työministeri Lauri Ihalainen lauantaina 27.10.2012 Vantaalla.

-Erityisen ilahtunut olen yritysten viesteistä. Todella monet yritykset ovat halukkaita palkkaamaan nuoria. Osa yrityksistä kaipaa alkuun tukea ja monet korostavat nuorten työelämäkoulutuksen tärkeyttä jo koulussa. Vetoan edelleen jokaiseen suomalaiseen yritykseen, jotta saamme nuorille niitä ensimmäisiä työpaikkoja, jotka usein ovat ratkaisevia, Ihalainen sanoi.

Työministeri Ihalainen painotti, että nyt on tärkeintä paikallistason sitoutuminen nuorisotakuuseen.

– Olen ehdottanut, että jokaiseen kuntaan perustetaan oma ruohonjuuritason nuorisotakuuryhmä alueellisten toimenpiteiden tueksi ja varmistamiseksi. Saimme viime viikolla myös työmarkkinajärjestöiltä pohditut aloitteet nuorisotakuun vahvistamiseksi. Kaikessa palautteessa korostuu se, kuinka tärkeää on, että kaikki ovat mukana; kuntapäättäjät, järjestöt, nuoret, työnantajien edustajat, TE-toimistot ja oppilaitokset, Ihalainen summasi.

Oppisopimus puoliväliriiheen

-Tulemme opetusministeri Jukka Gustafssonin kanssa valmistelemaan nuorisoasteen oppisopimuksen kehittämiseen liittyvän laajan esityksen kevään hallituksen puolivälitarkasteluun. Nykyisellään oppisopimusta nuorten koulutusmuotona ei juuri käytetä ja tässä meillä on valtava mahdollisuus. Tämä näkyi myös työmarkkinajärjestöjen esityksissä, Ihalainen linjasi.

Ihalainen toi esiin myös nuorisotakuuseen esitettyä kritiikkiä.

-Kaikki ei ole valmista vielä ensi vuonna ja työ jatkuu. Hallitus tarjoaa merkittäviä välineitä, jotta tärkeä ja pitkään toivottu yhteiskunnallinen uudistus voi toteutua. Määrärahojen riittävyyttä on luonnollisesti tarkasteltava jatkuvasti. Jos nuorten palkkatukea innostutaan käyttämään laajasti, esitän lisärahoitusta hallituksen ensi vuoden budjettitarkastelussa.

Keskusjärjestöjen ehdotukset nuorten työllisyyden edistämisestä löytyvät mm. EK:n [http://www.ek.fi/ek/fi/index.php]verkkosivuilta
nuorisotakuu.fi [http://nuorisotakuu.fi]