Ihalainen: Lyhytaikaisen työn vastaanottaminen helpottuu

Hallitus päätti budjettiriihessä työttömyysturvan suojaosasta, jolla edistetään työttömien työllistymistä. Lisäksi työllistymisen esteitä puretaan asumistuen suojaosalla, joka on 400 euroa kuusi kuukautta työllistymisestä alkaen.

–  Keskustelua kannustinloukkujen purkamisesta on käyty pitkään, ja puhetta on riitänyt, mutta tämä hallitus kykenee tekemään asiassa viimein myös päätöksiä, sanoo työministeri Lauri Ihalainen.

Työttömyysturvan suojaosa tulee koskemaan ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Työmarkkinajärjestöt sopivat työllisyys ja kasvusopimuksessaan, että työttömyysturvan sovitellussa päivärahassa otettaisiin käyttöön suojaosa, joka on 300 euroa kuukaudessa, joka noudattelee hallituksen rakennepoliittisen ohjelman linjausta.

Lisäksi kannustinloukkuja puretaan hallituksen päätöksellä, että lyhytaikaisiin työsuhteisiin hakeutumista edistetään työttömyysetuuden ennakkomaksulla.

– Nämä päätökset olivat tärkeitä, jotta työhön pääsy helpottuu ja työstä jää tekijälleen enemmän käteen, muistuttaa Ihalainen

Asian valmistelussa on vielä monia yksityiskohtia, jotka tarkentuvat tämän syksyn aikana.