Ihalainen: Lisäpanostuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen – SDP:n tiekartta uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikalle

Lauri Ihalainen

Hallituksen suurten lupausten ja odotusten kehysriihi osoittautui työllisyystoimiensa osalta vajaaksi. Todelliset toimet työllisyyden kohentamiseksi, pitkäaikaistyöttömyyden taittamiseksi sekä nuorten työllistymisen parantamiseksi antavat yhä odottaa itseään.

SDP on valmistellut uuden ajan kasvua ja työllisyyttä tukevan elinkeino- ja teknologiapoliittisen strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. Kansanedustaja Lauri Ihalaisen mukaan Suomen on päivitettävä viennistä riippuvaisena maana uuden ajan elinkeinopoliittiset tavoitteet. Suomi tarvitsee nyt vientivetoista talouskasvua ja pidemmän aikavälin tulevaisuusinvestointeja.

– Tulevaisuuden talouskasvu syntyy innovaatioista – lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä. Meidän on kyettävä vauhdittamaan teknologista kehitystä ja haettava voimakkaammin osaamispohjaista kasvua. Koulutusinvestoinnit ovat investointeja nuorten tulevaisuuteen ja työelämässä keino siirtyä työstä ja ammatista toiseen.

– Suomi lähtee digitalisaation ja uuden ajan teollisuuden ja palvelujen kehittämisessä takamatkasta. Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Arktisen alueen tuomat mahdollisuudet elinkeinopolitiikalle tulisi hyödyntää paremmin. Talouskasvun piristämiseksi meidän on tuettava erityisesti pk-yrityksiä, jotka ovat kasvu- ja kansainvälistymishakuisia.

Korkean teknologian ja jalostusarvon osuus Suomen viennistä on laskenut huolestuttavasti. Hallituksen kehysriihessä olisi pitänyt päättää jykevämmällä otteella toimista, jotka tukevat erityisesti vientivetoisen talouskasvun vauhdittamista, investointeja ja työllistämistä.

– Ilman lisäpanostuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen, on Suomi vaarassa jäädä globaalissa arvoketjussa täysin sivurooliin. Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa.