Ihalainen: Kuntien hankintasopimuksiin tulisi kirjata vaatimus palkata vaikeasti työllistyviä

Lauri Ihalainen

Fiksuilla hankinnoilla voidaan säästää kuntalaisten rahaa ja saada aikaan parempaa laatua. Hankinnoilla voidaan tukea innovaatioita ja elinkeinotoiminnan kehittämistä alueilla. Hankintapäätöksillä voidaan parantaa myös työllisyyttä. Yhdenkin ihmisen työllistäminen on yhteiskunnallinen teko. Erityisesti vaikeammin työllistyvien, kuten pitkäaikaistyöttömien, osatyökykyisten, vammaisten ja maahanmuuttajien työllistämiseksi tulee lisätä voimavaroja ja uusia ratkaisuja.

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa yli 30 miljardia euroa vuositasolla. Kuntien osuus julkisissa hankinnoissa on merkittävä, vaikka sote-uudistus siirtää osan hankinnoista maakuntatasolle. Jokaisella kunnalla tulisikin olla osana elinkeinopoliittista strategiaa myös hankintatavoitteet. Kunnissa olisi hyvä lisätä myös hankintaosaamista. Hankintoja ei tulisi tehdä pelkän hinnan perusteella, vaan laatuperusteiden on oltava vahvemmin valintaperusteena.

Uusi hankintalaki korostaa myös hankintapäätöksissä ympäristö- ja työllisyysvaikutuksia. Hankintalaki mahdollistaa hankintasopimuksia tehtäessä myös sosiaalisten kriteerien asettamisen mm. siten, että hankintasopimusehtoihin, esimerkiksi rakennus- ja korjaussopimuksiin, liitetään edellytyksiä ottaa töihin esimerkiksi pitkäaikaistyöttömiä, osatyökykyisiä, vammaisia tai maahanmuuttajia. Näitä työllistämismahdollisuuksia ei olla kovin ahkerasti käytetty kunnissa. Jos jokainen kunta asettaisi tällaisia hankintasopimusehtoja, uskoisin sillä olevan merkittävä vaikutus vaikeasti työllistyvien ihmisten työllisyyteen.

Muutamat kunnat ovat jo kiitettävällä tavalla tässä asiassa aktivoituneet. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Vantaa, jossa toiminta on johtanut hyviin tuloksiin.