Ihalainen kiittelee yritysten valmiutta palkata nuoria

Työministeri Lauri Ihalaisen mukaan yritykset ovat olleet rohkaisevan valmiita lähtemään mukaan kehittämään ja toteuttamaan nuorten yhteiskuntatakuun tavoitteita.

”Yritysten huoli nuorten tilanteesta näkyy siinä, että yhä useammin nuoria ollaan valmiita palkkaamaan yritysten työntekijöiksi. Monet yritykset ovat havahtuneet siihen, että nuoren palkkaamisesta on pitkällä aikavälillä hyötyä, kun työvoimasta alkaa olla pulaa”, kiteyttää työministeri Lauri Ihalainen tuntemuksiaan nuorten yhteiskuntatakuun ”road show’n” kokemuksista. Ihalainen puhui nuorisotakuu -kiertueen toiseksi viimeisessä tapahtumassa Vaasassa 12. lokakuuta.

Ihalaisen mukaan yritykset ovat merkittävässä asemassa yhteiskuntatakuun tavoitteiden toteuttamisessa. Jo nyt yritykset ovat mukana erilaisissa kokeiluhankkeissa.

”Yritykset ovat kaikilla nuorisotakuun kiertuepaikkakunnilla olleet hyvin hengessä mukana. Lisätietoja yritykset tuntuvat kaipaavan muun muassa nuorten palkkatuesta eli nyt vakinaistettavasta Sanssikortista ja oppisopimuskoulutuksesta, joissa on monen mielestä liikaa byrokratiaa. Tämä voi erityisesti pienelle yritykselle olla este nuoren palkkaamiseksi. Meidän pitää myös kehittää nuorten työelämävalmiuksia ja erilaisia työssä oppimisen malleja”, Ihalainen summaa.

Ihalaisen mukaan yritykset ovat korostaneet nuorten omaa asennetta, rohkeutta ja kansalaistaitoja työpaikan löytämisen helpottamiseksi. Yritykset haluavat töihin nuoria, jotka ottavat vastuuta, sitoutuvat työhönsä ja ovat aktiivisia. Työelämän perustaidot on hyvä hallita lähtien työajan noudattamisesta.

”Nuoren kannattaa olla rohkeasti oma itsensä ja samalla oma-aloitteinen. Asenteella vaikuttaa olevan monelle enemmän merkitystä kuin pitkällä ansioluettelolla”, kannustaa Ihalainen.

”Näyttää siltä, että työharjoittelu on usein väylä työelämään, ja siihen nuorten kannattaisi satsata. Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään ja jokainen meistä työtä tekevistä on joskus ollut siinä ihan ensimmäisessä työpaikassa, joten myös inhimillisyyttä tarvitaan työnantajan puolelta”, Ihalainen muistuttaa.

Nuorten yhteiskuntatakuuta on tehty tunnetuksi 15 paikkakunnalla syys- ja lokakuun aikana viiden ministerin voimin. Kiertueen avulla on haluttu sitouttaa paikalliset toimijat nuorisotakuun tavoitteisiin ja saada tarvittavat toimet ripeästi käyntiin alueilla. Kiertueen viimeinen etappi on Turku 25.10.