Ihalainen: Jokainen ansaitsee turvallisen ja inhimillisen vanhuuden

Kansanedustaja Lauri Ihalainen (sd.). osallistui Eläkkeensaajien keskusliiton Keski-Suomen piirin ruska-ajan virkistyspäivään Äänekoskella Kartano Kievarissa perjantaina 30.10. Ihalainen korosti puheessaan yhteiskunnan vastuuta eläkeläisten ja ikäihmisten hyvinvoinnin tukemisessa. Hyvinvointiyhteiskuntamme rakentajat ansaitsevat arvostuksemme.

– Sopimusvapautta ja –oikeuksia rajoittavan pakkolakipaketin laatimisen lisäksi hallitus on intoutunut työnantajien kannustamana heikentämään työttömien ihmisten työttömyysturvaa ja alasajamaan omaehtoisen ammatillisen aikuiskoulutuksen rahoituksen. Samassa yhteydessä työllistämisen, koulutuksen ja kuntouttamisen tukemiseksi tarkoitettuja määrärahoja leikataan huolestuttavan paljon. Tämäkään ei riitä, vaan hallitus leikkaa erityisesti pienituloisten eläkeläisten toimeentuloa ja turvallisen elämän edellytyksiä.

Lauri Ihalainen kantoi erityistä huolta pientä eläkettä saavien henkilöiden taloudellisesta selviytymisestä muun muassa hallituksen kaavailemien asumistukeen ja lääkekorvauksiin kohdistuvien leikkausten vuoksi.

Eläkeläiset kokevat tulleen kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti

– Olen saanut poikkeuksellisen runsaasti pienituloisten eläkeläisten vetoomuksia erityisesti eläkeläisten asumistuen lakkauttamisen torjumiseksi. Yksi niistä oli saamani koskettava kirje Jyväskylästä. Se kertoo karun todellisuuden eläkkeensaajien toimeentulosta. Siteeraus kirjeestä: ”Eläkkeeni on 900 euroa kuukaudessa ja asunnostani maksettava vuokra 500 euroa kuukaudessa. Eihän tässä riitä rahaa elämiseen.”

– Pidän sydämettömänä, että tämän yhteiskunnan rakentaneisiin vanhempiin sukupolviin kohdistetaan näin kohtuuttomia leikkauksia. Liian moni joutuu käymään päivittäistä kamppailua arjessa pärjäämiseksi. Liian moni joutuu valitsemaan ostoksensa lääkkeiden ja ruoan välillä. Liian moni pelkää joutuuko vaihtamaan kotinsa asumistuen leikkausten jälkeen. Kaikilla rahat eivät yksinkertaisesti riitä edes elämän perusedellytyksiin – ruokaan ja asumiseen. Hallituksen leikkausten jälkeen eläkeläisten köyhyysriski tulee kasvamaan merkittävästi ja moni joutuu turvautumaan kunnalliseen toimeentulotukeen. Päätöksillään hallitus ajaa noin 27 000 uutta eläkeläistä köyhyysrajan alapuolelle.

Mihin unohtui vaalienaluspuheet?

– Vaalien alla nykyiset porvarihallituksen muodostaneet puolueet antoivat kilpaa mitä suurempia lupauksia eläkeläisille. Totuus on nyt tullut ilmi – vaalilupausten ja hallituksen toimenpiteiden välillä on suuri uskottavuusvaje ja hallituspuolueet näyttävät sortuneen katteettomiin lupauksiin. Takuueläkkeeseen tehtävä korotus ja 60 euron suojaosa asumistukeen eivät korvaa lähellekään hallituksen tekemiä leikkauksia.

Eläkeläisten erillinen asumistuki tulee säilyttää

– SDP sitoutui ennen vaaleja ja sitoutuu vaalien jälkeenkin siihen, että eläkeindeksejä ei jäädytetä, eläkeläisten asumistukea ei leikata ja eläkeläisten verotus ei ole palkansaajien verotusta rankempaa. Siksi eläketulovähennys tulee tehdä työtulovähennyksen tavoin. Vetoankin hallitukseen sen puolesta, että eläkeläisten erillistä ja yleistä asumistukea turvatumpaa asumistukea ei lakkauteta ja siirretä osaksi yleistä asumistukea. On hyvä muistaa, että 60 euron suojaosa eläkeläisten asumistukien leikkauksessa ei koskisi uusia tuensaajia. Näiden eläkeläisten asumistukileikkaukset olisivat pelottavan rankat.

Yksinäisyyttä voidaan lievittää ystävyydellä ja välittämisellä

Lauri Ihalainen nosti esiin myös ikäihmisten palvelutarpeen ja heidän kokeman yksinäisyyden. Uusimpien tutkimusten mukaan yksinäisyys on hieman vähentynyt, mutta siitä kärsivät eniten nuoret aikuiset ja 70 vuotta täyttäneet. Yleisintä yksinäisyys on yli 70-vuotiaiden naisten keskuudessa. Yksinäisyys on myös terveysriski. Keski-Suomessa yksinäisyyskokemukset olivat maan keskiarvoja vähäisempiä.

– Yhteisöllisen yhteiskunnan on kannettava vastuunsa myös yksinäisyyden torjunnassa. Olisi tärkeätä edistää myös vapaaehtoistyötä tekevien ja muun kansalaistoiminnan mahdollisuuksia kohdata yksinäisiä ihmisiä ja tukea heitä elämässä. Lisäksi on pidettävä huolta ikäihmisten kotona asumista tukevien palveluiden ja tuettujen asumismuotojen riittävyydestä ja laadukkuudesta. Jokainen ansaitsee inhimillisen ja turvallisen elämän myös ikääntyessään. Ystävyys ja välittäminen ovat arvokkaita asioita myös ikäihmisille.