Ihalainen: Hallitukselta kysytään nyt niin korvia kuin sydäntä

Lauri Ihalainen

Ei ollut yllätys, että näiden valtiopäivien ensimmäisen kyselytunnin keskeiseksi aiheeksi nousi hallituksen esitys ns. aktiivimallista.

Yli 140 000 kansalaisaloitteen allekirjoittajaa ja n. 10 000 ihmistä Senaatintorilla eivät voineet olla väärässä kertoessaan, että aktiivimallin työttömyysturvaleikkaukset ovat epäoikeudenmukaisia ja alueellisesti ristiriidassa yhdenvertaisuuden kanssa.

Hallituksella tulisi olla nöyryyttä, korvat kuulolla, sydän paikallaan ja tehdä korjausliike lain pahimpien epäkohtien osalta.

Nyt työttömien työttömyysturvan kimppuun käydään pala kerrallaan miettimättä, miten työttömyysturvaa kokonaisuutena tulisi kehittää tulevaisuuden tarpeille. Olennaista on löytää uusia ideoita työttömyysturvan – koulutuksen ja työllistämisen välille. SDP:llä on tarjota rakentavia esityksiä. Keskustelussa katsotaan nyt peruutuspeiliin ja menneisyyteen työn murroksen haasteet tuntien.

Työttömyysturvaleikkaukset johtavat siihen, että toimeentulo- ja asumistukimenot kasvavat huomattavasti.

Työn murros on johtanut siihen, että ihmiset joutuvat/saavat vaihtaa työtä, ammattia ja työpaikkaa kiihtyvää vauhtia. Murros merkitsee sitä, että työntekemisen muodot vaihtelevat lyhyelläkin ajalla kokoaikatyöstä, pätkätyöhön, yksinyrittämiseen, koulutukseen tai työttömyyteen.

Tämän muutoksen hallinnan ja työmarkkinoiden todellisen joustavuuden lisäämiseksi tarvitaan lisää koulutusta ja kattava työttömyysturva. Hyvä työttömyysturva mahdollistaa ihmisille riskit siirtyä työstä ja yrityksestä toiseen.

Siksi nyt katse pitäisi suunnata tulevaisuuden ajan työttömyysturvan ja koulutuksen yhtäaikaiseen kehittämiseen.