Ihalainen haastaa jokaisen kunnan yhteiskuntatakuutalkoisiin

Nuorten yhteiskuntatakuun eli nuorisotakuun valtakunnallinen ministerikiertue käynnistyi tänään 17.9.2012 Helsingissä. Kiertueen tavoitteena on saada kunnat mukaan yhteiskuntatakuutalkoisiin. Työministeri Lauri Ihalainen toisti tilaisuudessa vaativan tavoitteen pitää kaikki nuoret mukana yhteiskunnassa.

– Odotamme kunnilta rohkeita panostuksia. Toivon, että eri puolilla maata perustetaan työryhmiä eli töpinäporukoita, jotka yhdessä miettivät yhteiskuntatakuun paikallista onnistumista. Käyttäkää hyväksi nämä valtion toimet. Tuokaa esiin uusia näkemyksiä, jotka matkan varrella ovat osoittautuneet toimiviksi, linjasi Ihalainen.

Työministeri Ihalainen kertoi hallituksen sitoutuneen vahvasti nuorten yhteiskuntatakuun onnistumiseen. Samalla hän korosti työnantajien ja elinkeinoelämän roolia. Hän oli hyvin ilahtunut, miten nuorten asema ja tilanne on noussut keskusteluun.

– Suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuus riippuu siitä, millainen on nuortemme tulevaisuus, sanoi Ihalainen.

Nuorisotakuu tunnetuksi 15 paikkakunnalla

Nuorisotakuuta tehdään tunnetuksi 15 paikkakunnalla syys-lokakuussa. Nuorten asialle jalkautuu viisi ministeriä. Tavoitteena on sitouttaa paikalliset toimijat nuorisotakuun tavoitteisiin ja saada siihen tarvittavat toimet rivakasti käyntiin alueilla.

Helsingin tilaisuudessa nuorten ääntä kuultiin mm. kaupungin työllistämishankkeena tehdyllä videolla, jolla nuoret kertoivat saamansa projektityön merkityksestä oman tulevaisuuden kannalta. Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen kävi läpi Helsingin kaupungin toimia ja toimintaa, joka vahvistaa nuorisotakuun toteuttamista.

Lisäksi tilaisuuteen kuului paneeli, jossa oli mukana nuoria, työnantajia ja viranomaisia. Tilaisuuden kulttuuriosuudesta vastasi Paleface.

Nuorisotakuu takaa alle 25-vuotiaille sekä alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille koulutus-, harjoittelu-, työpaja- tai työpaikan kolmen kuukauden sisällä työttömäksi ilmoittautumisesta. Takuuseen kuuluu myös koulutustakuu, joka takaa jokaiselle juuri peruskoulunsa päättäneelle koulutuspaikan. Nuorisotakuu on hallituksen kärkihanke.

Nuoristotakuun esittelyvideo ja kiertueen tarkempi ohjelma on luettavissa osoitteessa http://www.nuorisotakuu.fi/ [http://www.nuorisotakuu.fi/]