Ihalainen: Fennovoiman hankkeen eteneminen on positiivinen uutinen

SDP:n kansanedustaja, entinen työministeri Lauri Ihalainen pitää hyvänä, että Fennovoiman ydinvoimalan rakennusluvan valmistelua voidaan jatkaa, kun kotimainen ja siihen rinnastettava omistusosuus nousee yli 60 prosenttiin. Ihalainen edesauttoi edellisessä hallituksessa hankkeen onnistumista.

”On hyvä, että epävarmuus hankkeen ympärillä hälvenee. Valmisteluvaiheesta on paljon opittavaa. Nyt mukaan on tullut uusia uskottavia toimijoita. Fortumin hyvä alan liikeosaaminen ja ydinvoiman tunteminen, SRV:n rakennusalan asiantuntemus ja Outokummun omistusosuuden kasvattaminen ovat merkittäviä panostuksia ja positiivinen lisä hankkeelle. Hankkeen työllistävä vaikutus on erittäin merkittä Pohjois-Pohjanmaalle ja laajemminkin. Hallituksen puolelta elinkeinoministeri Olli Rehn on hoitanut hanketta omalta osaltaan asiallisesti ja ratkaisuun tähtäävästi.”

Ihalainen huomauttaa, että Suomen energiastrategia on perustunut monelle kivijalalle, joihin kuuluu myös ydinvoima.

”Ydinvoima on pitkällä aikavälillä ylimenokauden ratkaisu. Tulevaisuudessa bioenergia ja pienimuotoisemmat energiatuotantojärjestelyjen osuus kasvaa. Suomi tarvitsee perusvoimaa ja tuontisähkön osuus on edelleenkin varsin korkea.”

”Fennovoiman hankkeen onnistuminen on myös positiivinen viesti teollisuudelle ja muulle elinkeinoelämälle, joka on Suomessa energiaintensiivistä. Kohtuuhintainen energia voi tukea sitä, että kipeästi kaivattavia investointeja saadaan myös tulevaisuudessa Suomeen.”

”Koko hankkeen ajan turvallisuudesta on pidettävä erittäin suurta huolta. Säteilyturvakeskuksella alan huippuosaajana on tässä tärkeä rooli. 2016 kesällä tulee olla selvillä loppusijoitusratkaisut.”