Ihalainen: Ei mitään järkeä leikata työllisyysmäärärahoja, kun työttömyys kasvaa – nuorisotakuun toimivuus vaarantuu

SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen vetoaa oikeus- ja työministeri Jari Lindströmiin(ps.), jotta tämä pystyisi saamaan merkittävät lisärahoitukset aktiiviseen työllisyyden hoitamiseen. Ihalainen huomauttaa, että aktiiviseen työllisyyden hoitoon työllisyysmäärärahat ovat loppumassa. Työttömiä ei saa unohtaa, Ihalainen lähettää terveisiä Perussuomalaisten puoluekokoukseen.

”Työllisyyden hoidon rahoitus on vaipumassa todella huonoon tilaan. Ei ole mitään järkeä leikata työllisyysmäärärahoja, kun työttömyys kasvaa. Hallituksen tulee budjettiriihessä lisätä aktiivitoimiin tarkoitettuja työllisyysmäärärahoja.”

Tuoreimmat työttömyysluvut kertovat, että työttömyys jatkaa kasvuaan. Erityisesti pitkäaikaistyöttömyys on kasvussa suurissa kaupungeissa. Valtion ja kuntien yhteistyötä on lisättävä erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden taittamiseksi, Ihalainen sanoo.

”Tämä tilanne vaarantaa nuorisotakuun toimeenpanoa ja starttirahojen loppuminen heikentää uusien yritysten perustamiseen liittyvien tukipäätösten myöntämistä. Pitkäaikaistyöttömyyden kääntämiseksi tarvitaan työkykyä parantavia ja työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä.”

Sipilän hallitus aikoo leikata ensi vuonna työllisyysmäärärahoja 50 miljoonalla eurolla ja koko vaalikaudella 113 miljoonaa euroa. Tilanne on täysin päinvastainen kuin edellisen hallituksen aikana. Ihalaisen mukaan tilanne on kestämätön.

”Edellinen hallituksen aikana tehtiin niin, että lisättiin työllisyysmäärärahoja työllisyystilanteen mukaan. Nyt hallituksen tulee Salon työllistämistoimien lisäksi lisätä merkittävästi työllisyyteen ja koulutukseen liittyviä määrärahoja ja perua ensi vuodelle kaavaillut työllisyysmäärärahaleikkaukset. Ensi vuonna näitä rahoja ollaan leikkaamassa 50 miljoonalla. Esimerkiksi oppisopimuskoulutuksesta ollaan leikkaamassa 19 miljoonaa euroa. Muunto- ja yhteishankintakoulutus on tehokas tapa irtisanottujen tukemiseen ja työllistämiseen.”

”Hallituksen ohjelmassa tavoitteena on leikata ansiosidonnaista työttömyysturvaa 200 miljoonalla eurolla. Ongelma on se, että kun työttömyys pitkittyy, ihmiset tippuvat entistä enemmän ansiosidonnaisen ulkopuolelle. Meillä on entistä suurempi joukko niitä, jotka jäävät esimerkiksi toimeentulotuen varaan, jolloin kuntien rasitukset kasvavat. Yhteiskuntasopimusneuvotteluissa olisi tärkeä löytää vaihtoehtoinen rahoitus ja välttää työttömyysetuisuuksien karsimista.”

Ihalainen muistuttaa, että kestävä tapa työllisyyden hoitamiseen on vientivetoisen kasvustrategian vahvistaminen, viennin pohjan laajentaminen, osaamisen lisääminen sekä investointien saaminen Suomeen, mikä luo edellytyksiä kasvulle ja työllisyydelle.