Ihalainen auttaa 100 000 Mersun rakentamisessa

Työministeri Lauri Ihalainen kutsui työrukkasen koolle avaamaan Valmet Automotiven rekrytoinnin pullonkaulat

Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaan henkilöstö kasvaa nopeaa tahtia. Vuosien 2013–2016 aikana Valmet Automotive valmistaa yli 100 000 Mercedes-Benzin A-sarjan autoa. Tämän seurauksena yhtiö on rekrytoinut viimeisen vuoden aikana jo useita satoja uusia työntekijöitä, ja rekrytointi jatkuu edelleen.

Näin voimakas uuden työvoiman rekrytointi on synnyttänyt pullonkauloja varsinkin asumisen ja liikenteen osalta. Työministeri Lauri Ihalainen kutsui 18.8.2014 Valmet Automotiven sekä valtion että alueen kuntien edustajat luoksensa pohtimaan yhteisesti ratkaisuja pullonkauloihin

– Meillä on kädessämme myönteinen haaste, johon varmasti löytyy ratkaisut, jossa kaikki voittavat. Toivon, että luomme yhdessä pilottimallin ja työrukkasen, jonka mallia voimme hyödyntää vastaavissa tilanteissa muualla myöhemmin, toteaa työministeri Ihalainen.

Useiden rekrytointikierrosten jälkeen lähiseuduilta on vaikeaa saada lisää osaavaa työvoimaa Valmet Automotiven tehtaalle ja uusimmat rekrytoinnit ovat ulottuneet etäämmälle. Ulkopaikkakuntalaisten määrä on kasvanut ja tulee kasvamaan merkittävästi. Viimeaikaisten irtisanomisten myötä myös kauempana olevilta paikkakunnilta saattaa olla kiinnostusta Uudessakaupungissa avautuviin työmahdollisuuksiin. Kaupungin vuokra-asuntotilanne on vaikea, jonka takia ylimenokauden ratkaisuja on pohdittava myös luovasti. Esimerkiksi seudun joukkoliikenne tarvitsisi kehittämistä pendelöinnin lisäämiseksi lähikunnista, joissa asuntoja on paremmin tarjolla.

Valmet Automotiven ohella kokoukseen osallistui Uudenkaupungin, Laitilan, Rauman ja Turun johtoa, Varsinais-Suomen ja Satakunnan Ely-keskusten ja TE-toimistojen sekä TEM:n ja ympäristöministeriön edustajat.