Hyvä työ, parempi mieli

Puoluevaltuuston kannanotto

Suomi tarvitsee työtä kaiken ikäisille ja erilaisia kykyjä omaaville ihmisille. Työllisyyden kohentamiseen ei ole oikotietä. Siksi SDP on valmis toimiin useilla eri alueilla. Hallitus teki puolivälitarkastelussaan hyviä yleislinjauksia, kehysriihessä on päätettävä toimenpiteistä.
Jotta valtio voi turvata ihmisten arkea, on sen talouden oltava kestävällä pohjalla. SDP ei kannattanut ylisuuria säästöjä viime vuonna. Nyt joudumme kieltäytymään ylisuurista, vastikkeettomista veronalennuksista.

Yritysten kasvuedellytyksiä on parannettava. Kasvava yritys työllistää ihmisiä. Pidämme tärkeänä linjausta, ettei hallitus tee tämän vaalikauden aikana teollisuuden kustannus- tai sääntelytaakkaa lisääviä päätöksiä. Myös linjaus edellisen hallituksen perintönä saadun rikkidirektiivin kustannusten kompensoinnista on tärkeä.

Kehysriihessä on tehtävä kilpailukykyä tukevia päätöksiä. Tämä vaatii osaamisen vahvistamista työntekijän lähtökoulutustasosta riippumatta.

Tarvitaan myös sopimista. Kannustamme työmarkkinaosapuolia koordinoituun ratkaisuun. Se merkitsee muun muassa vakaata liiketoimintaympäristöä ja työrauhaa.

Työllisyyttä tulee edistää myös täsmätoimilla. Nuorisotakuun lisäksi olemme valmiita erityisesti osatyökykyisten asemaa parantaviin toimiin.

SDP ei hyväksy harmaata taloutta kotimaassa eikä kansainvälisesti. Harmaan talouden torjuntaohjelman 22 konkreettista toimenpidettä ovat jo työn alla. Myös tilaajavastuulain kokonaisuudistus on keskeinen keino epäterveen kilpailun kitkemiseen.

Työn tekijän on voitava kehittyä työssään. Suomessa on päästävä parempaan työelämään. Se on inhimillisesti oikein ja edistää tuottavuutta. Siksi annamme täyden tukemme työministerille ja hallitukselle ponnistuksissa työelämän kehittämiseksi.

Konkreettinen keino pahimpien epäkohtien korjaamiseksi työelämästä on ammattiliittojen ryhmäkanneoikeus. Ryhmäkanneoikeus merkitsee, että ammattiliitot pystyvät tekemään kanteen yksittäisten työntekijöiden sijasta. Pelkkä mahdollisuus tähän ehkäisee ennalta työelämän epäkohtia.

Toimiva ja oikeudenmukainen arki

Sosialidemokraatit ovat sitoutuneet sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseen, jotta kansalaisten peruspalvelut voidaan turvata. Me haluamme Suomen, jossa koulutus, sosiaali- ja terveyspalvelut, lasten päivähoito ja vanhuspalvelut ovat tasa-arvoisesti kaikkien saatavilla.

Puoluekokouspäätöksemme mukaisesti haluamme tuoda yhtenäisen linjan kuntapalveluihin. Siksi päätimme SDP:n kuntapalvelustrategiasta. Se on SDP:n yhtenäinen ohje jokaiselle kunnanvaltuutetullemme siitä, miten tavoitteitamme voidaan edistää paikallistasolla. Strategian myötä sosialidemokraattisten kunnallisvaltuutettujen on entistä helpompaa edistää parempaa terveydenhuoltoa, vanhustenhuoltoa, lastensuojelua, varhaiskasvatusta ja opetusta sekä nuorisotyöllisyyttä ja demokratiaa kunnissaan.