Hyvä hoito terveyskeskuksen tehtävä

Kansanedustaja Tuula Väätäinen (sd.) kannustaa terveyskeskusten päivittämiseen osana kunta- ja sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistusta.
– Terveyskeskusten kehittämisen ohjenuorana kannatan väestövastuuta, hoitaja-lääkäri-työpareja sekä nuorten lääkärien ja hoitajien ammatillista tukea.
– Yli 70 % suomalaisista joutuu kotiseudullaan odottamaan terveyskeskuslääkäriin pääsyä yli kaksi viikkoa. Viivästynyt hoitoon pääsy usein pahentaa sairauden tilaa ja tuo lisää kustannuksia.

Väätäinen kehottaa etsimään keinoja, joilla valmistuvia lääkäreitä houkutellaan julkiselle puolelle.
– Henkilöstön houkuttelemiseksi on panostettava työturvallisuuteen, hyvinvointiin, täydennyskoulutukseen ja oman työn kehittämiseen. Tietojärjestelmiin uhrattavaa aikaa on suitsittava.

Väätäinen visioi, että etenkin harvemmin asutuilla seuduilla etäkonsultaatiot ja ihmisten kulkureittien varrella sijaitsevat terveyskioskit tai –bussit voivat parantaa saavutettavuutta, kunhan ratkaisuilla ei perustella terveyskeskusverkoston harventamista.
– Laaja-alainen perusterveydenhuollon osaaminen on toimivan terveyskeskuksen kivijalka. Mitä kattavampi on terveyskeskuksen palvelutarjotin, sitä vähemmän on potilaiden pallottelua hoitojärjestelmästä toiseen.
Vuonna 2009 yli 20 000 asukkaan terveyskeskuksia oli reilu kolmannes eli 72, alle 20 000 asukkaan terveyskeskuksia 122. Kunnalliset terveyskeskukset ovat merkittäviä työllistäjiä, 58 000 henkilöä vuonna 2008.