Hurskainen: EU:n talousratkaisuihin jämäkkyyttä

Kansanedustaja, SDP:n EU-vaaliehdokas Sinikka Hurskainen vaatii Euroopan unionilta nykyistä jämäkämpää otetta EU:n talousratkaisuissa. Viime aikoina on työttömyys talouslaman myötä kasvanut niin Suomessa kuin muissakin unionin maissa. Euroopan unionin on Hurskaisen mukaan keskitettävä voimavaransa nyt talouden ja sisämarkkinoiden hoitamiseen.

Hurskainen kertoo EU:n tukevan kehitysmaita eniten maailmassa. Tällä hetkellä on ilmastonmuutoksen kannalta yksi keskeisin kysymys se, miten kehitysmaiden energiaratkaisut toteutetaan. EU tukee vahvasti myös kehitysmaiden energiatarvetta tyydyttäviä ympäristöystävällisiä ratkaisuja, mikä Hurskaisen mukaan on ehdottoman tärkeää ajatellen tulevien sukupolvien elinehtoja.

– Suomen tulee olla mukana EU:n ytimessä vaikuttamassa unionin päätöksiin. Lisäksi Suomen maantieteellinen asema EU:n ja Venäjän rajavaltiona on otettava erityisesti huomioon, totesi Hurskainen viitaten edellisellä viikolla eduskunnassa käsittelyssä olleeseen EU-selontekoon, josta oli pudonnut pois esimerkiksi pohjoismainen hyvinvointimalli ja hyvinvointiyhteiskunta.