Huovinen: Vihreiden toiminta tekopyhyyden huippu

SDP:n ympäristötyöryhmän vetäjä ja ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen on pöyristynyt vihreiden puheenjohtajan Anni Sinnemäen SDP:hen kohdistamista syytöksistä. Hän muistuttaa, että vihreät itse ovat istuneet hallituksessa, joka on myöntänyt kaksi ydinvoimalupaa. Nyt vihreät yrittää Huovisen mukaan peitellä hallituksen huonoa ympäristöpolitiikkaa.

– Luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkavan arvion mukaan nykyhallitus, jossa vihreät ovat on ”ehkä muistissa olevan historian luonto- ja ympäristökielteisin hallitus”. Tätä taustaa vasten on kyllä tekopyhyyden huippu, että ydinvoimahallituspuolue vihreät tivaa keneltäkään muulta kantaa olemattomaan lupahakemukseen.

Huovinen muistuttaa, että SDP on selvästi kertonut, ettei puolue näe tarvetta ydinvoimalupien kirjaamiseen tulevaan hallitusohjelmaan. Puheenjohtaja Jutta Urpilainen on puolestaan todennut, että tarvetta lisäydinvoiman rakentamiseen ensi vaalikaudella ei ole.

– Vihreiden tulisi nyt ottaa peili käteen ja pohtia oman toimintansa saldoa ennen kuin lähtevät kyseenalaistamaan muiden toimia. Viime vuosina ydinvoimalupia on aina tavattu antaa yhtä monta, kuin on ollut istuvia vihreiden ministereitä. Olisiko siinä itsetutkistelun paikka?