Huovinen: Vanhuspalveluita seurattava, kotihoito kuntoon

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen pitää  tänään kirjoittamassa blogissaan vanhuspalvelulain toteutumisen seuraamista sekä kotihoidon kehittämistä seuraavan hallituskauden tärkeinä tehtävinä. Ministeri painottaa, että inhimillisen vanhuuden pitää kuulua kaikille.

– Kotihoitoon panostamista on vauhditettu jo tällä vaalikaudella, sillä vanhuspalvelulain seuranta on osoittanut, ettei kotiin vietävien palvelujen osuutta ole lisätty tarpeeksi. Tähän pitää saada muutos. Vaikka kotona asutaan entistä pidempään, kodista ei saa tulla kenenkään vankila. Tarvitsemme lisää esimerkiksi palveluasumista ja myös uudenlaista yhteisöllistä asumista, jotta ikäihmisten turvallisesta ja sujuvasta arjesta voidaan huolehtia. Kenenkään ei pidä tuntea itseään turvattomaksi omassa kodissaan.

– On myös keskusteltava, miten puutumme liian monen ikäihmisen kokemaan ongelmaan eli yksinäisyyteen. Uskon, että tässä esimerkiksi vahvalla järjestökentällämme voisi olla tulevaisuudessa vielä suurempikin rooli.

– Tällä hallituskaudella tavoite vanhuspalvelulain säätämisestä oli meille demareille aivan keskeinen asia hallitusneuvotteluissa. Vaikka laki on hyvä, ei se kerralla korjaa kaikkea. Laki on historiallinen myös siksi, että sen toteutumista seurataan tiiviisti. Siksi tiedämme nyt esimerkiksi ikäihmisten palveluista paljon enemmän kuin vielä pari vuotta sitten. Tätä seurantatietoa on käytettävä nyt niin, että parhaat käytännöt saadaan vietyä sinnekin, mistä ne nyt uupuvat.

Vanhuspalvelulaki ohjaa ikäihmisten yksilölliseen kohteluun niin hoidossa ja hoivassa kuin muissakin kysymyksissä. Ikääntyneiden osallisuus ja omat mielipiteet ovat myös keskeisessä roolissa. Laki teki vanhusneuvostoista pakollisia jokaisessa kunnassa.

Lue Huovisen blogi kokonaisuudessaan täältä.