Huovinen: Työväenliike ei ole mukana Suomen yhtiöittämisprojektissa

Susanna Huovinen

-Työväenliike ei halua olla mukana Suomen yhtiöittämisprojektissa. Me emme halua romuttaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Me emme halua norminpurun nimissä heikentää lasten, ikäihmisten ja vammaisten hoidon tasoa, totesi Huovinen puhuessaan vappujuhlassa Jyväskylässä.

Ei ole pakko säästää valmiiksi kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta. Ei ole pakko korottaa terveyskeskusmaksuja, päivähoitomaksuja ja lääkekuluja. Politiikka on sarja arvovalintoja. Aina on vaihtoehto, sanoi Huovinen.

Huovisen mukaan oppositio on huolissaan, että nyt tehdään kiireellä ja liian vähillä arvioinneilla isoja, periaatteellisia ja kauaskantoisia ratkaisuja.

-On turha väittää, että me oppositiopuolueet huudamme vain tuuleen. Olemme esittäneet vakavia ja harkittuja muutoksia hallituksen linjaan. Vaihtoehtomme eivät ole epärealistista huttua, vaan monien asiantuntijoiden kanssa pohdittua, painavaa asiaa. Me emme ole ainoita, joilla on huoli tulevasta. Myös monet muut tahot kysyvät hallitukselta esimerkiksi lyhyen ja pitkän aikavälin vaikuttavuusarviointeja. Eikö näin isojen muutosten tulisi olla tarkkaan harkittuja? Eikö yli vaalikausien menevissä asioissa kannattaisi käyttää parlamentaarista valmistelua? Vai onko niin, että nyt saavutettu hallituspohja on itse asiassa ainoa, jolla näitä ratkaisuja voidaan saada aikaan, Huovinen kysyi.

Susanna Huovinen ilmaisi myös huolensa lisääntyvästä rasismista ja vihapuheesta ympäri Eurooppaa. Hänen mukaansa vihapuhetta ei pidetä enää vain nimimerkin takaa, vaan sanotaan päin naamaa. Liian moni myös jatkaa puheesta tekoihin.

-Toisin ajattelevia, toisin uskovia, toisen värisiä ja toisen kielisiä kohdellaan kaltoin. Jopa lapsia nimitellään, pelotellaan, tönitään. Tätä tapahtuu myös Suomessa. En tunnista tätä Suomea omakseni. Yhä useamman meistä on rohkeasti siteerattava ihmisoikeusjulistusta: Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan. Saman voi sanoa myös Veikko Lavin puhuttelevan laulun sanoin: Jokainen ihminen on laulun arvoinen. Jokainen elämä on tärkeä, Huovinen muistutti.

Huovisen mukaan vaikeassa yhteiskunnallisessa tilanteessa, päättäjien vakava velvollisuus on auttaa kansalaisia näkemään, että tästäkin selvitään. Hänen mukaansa voi hyvällä syyllä kysyä, miten hyvin Sipilän hallitus on onnistunut tässä tärkeässä tehtävässä.

– Jatkuvasti pahenevien työttömyyslukujen, lomautus- ja irtisanomisuutisten ja loputtomilta tuntuvien säästöpäätösten keskellä monen tulevaisuudenusko murenee, jaksaminen on koetuksella. Juuri vietetty kansallinen veteraanipäivä muistuttaa meitä kaikkia: ennenkin on tarvittu sisua, yhteistyötä ja tulevaisuudenuskoa. Sipilän hallituksen tapa rakentaa uskoa tulevaan ei vakuuta. Ei luottamusta synny pakottamalla ja sanelemalla. Ei luottamusta synny työelämän pakkolaeilla. Ei luottamusta synny sosiaali- ja terveyspalveluiden tai kansallisomaisuuden pakkoyhtiöittämisellä. Luottamusta ei kerta kaikkiaan synny epäoikeudenmukaisiksi koetuilla säästöpäätöksillä, Huovinen sanoi.