Huovinen: Suomesta energiatehokkuuden mallimaa

Suomella on eduskunnan ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Susanna Huovisen mielestä kaikki mahdollisuudet nousta energiatehokkuudessa maailman kärkimaiden joukkoon.

– Olemme pieni kansakunta, jossa verkostoitumisen pitäisi olla helppoa. Väestömme on koulutettua ja ammattitaitoista ja olemme osoittaneet monilla aloilla kyvyn luoda uutta. Koko maailma etsii nyt ilmastonmuutoksen hillinnän konsteja. Meidän on päästävä ilmastotalkoiden kärkijoukkoon, totesi Huovinen puhuessaan keskiviikkona Jyväskylässä.

Huovisen mukaan juuri energiatehokkuudessa on paljon mahdollisuuksia tehdä hyviä ja kustannustehokkaita ilmastotekoja.
– Pelkästään rakennusten lämmityksestä muodostuu yli 30 prosenttia Suomen hiilidioksidipäästöistä. Niinpä rakentamisen energiatehokkuuden parantamisella on suuri merkitys suomalaisten hiilijalanjäljen pienentämisessä, Huovinen sanoi.

Susanna Huovisen mielestä Suomessa helposti tuudittaudutaan mielikuvaan siitä, että me teemme jo paljon ympäristön ja ilmaston hyväksi.
– Osittain tämä mielikuva on oikea, sillä Suomessa on perinteisesti oltu korkealla tasolla näissä asioissa. Voi kuitenkin myös kysyä, miksei Suomi ole saavuttanut esimerkiksi passiivi- ja nollaenergiarakentamisessa johtavaa asemaa, vaikka aihetta on tutkittu jo yli 20 vuotta, Huovinen ihmetteli.

Hänen mukaansa rakentamisen toimialalla tarvitaan entistä tiiviimpää yhteistyötä, kuluttajaneuvontaa sekä uuden tutkimustiedon hyödyntämistä.
– Ilmastonmuutoksen hillintään liittyvät muutokset eivät ole vain haasteita, vaan myös mahdollisuuksia, joista voidaan synnyttää maahamme uusia työpaikkoja ja viennin kautta taloudellista kasvua, Huovinen muistutti.