Huovinen: Onko sote nyt pelkkää bisnestä?

Susanna Huovinen

Entinen peruspalveluministeri, sote-valmistelua viime kaudella vetänyt kansanedustaja Susanna Huovinen (sd.) on huolissaan hallituksen sote-linjauksista. Huovinen kirjoittaa tänään Keskisuomalaisessa, että sotesta tuli keppihevonen keskustan maakuntahallinnolle ja kokoomuksen valinnanvapaudelle.

– Nyt tehdyt ratkaisut ovat kauaskantoisia, isoja poliittisia valintoja. Voi kysyä, ovatko kansalaisen sote-toiveet olleet ollenkaan samalla paperilla hallituksen tavoitteiden kanssa, Huovinen kirjoittaa.

Huovisen mukaan valinnanvapauden merkittävä laajentaminen on johtamassa siihen, että julkinen palvelutuotanto nykyisessä muodossaan jää historiaan ja sotesta tuleekin pelkkää bisnestä.

– Suurin huoleni sotessa liittyy valinnanvapauden merkittävään laajentamiseen. Uusimpien tietojen valossa homma vaikuttaa kaikkea muuta kuin hallitulta muutokselta. Melkoinen yllätys oli, että nyt vaaditaan kaikkia julkisia toimijoita yhtiöittämään sote-palvelunsa. Tämä valtaisa muutos johtuu projektijohtaja Pöystin mukaan valinnanvapauden laajentamisesta (Yle 7.4.)

Huovisen mukaan on ymmärrettävää, että valinnanvapautta kannatetaan ja kansalaisten vapaus valita on jo laajentunutkin. Nyt huolena on kuitenkin se, että hätiköiden tehdään päätöksiä, joiden kaikkia vaikutuksia ei ehkä osata ennakoida. Myös se, toteutuuko valinnanvapaus siten kuin kansalaisille on nyt markkinoitu, on hämärän peitossa.

– Päättäjien suuri vastuu on huolehtia kokonaisuudesta: mitä jos valinnanvapauden hallitsematon laajentaminen johtaakin esimerkiksi nykyisin hyvin toimivan erikoissairaanhoitomme pirstaloitumiseen ja tuplainvestointeihin? Lisäksi on hyvin haastavaa toteuttaa sote-palveluiden saumattomia hoitoketjuja laajan valinnanvapauden oloissa. Asiakasluukkujen määrä kasvaa, kun ihmiset hyödyntävät eri palveluntuottajia eikä mikään järjestelmä voi toteuttaa integraatiota parhaalla mahdollisella tavalla. Ainakin tarvitaan iso joukko ammattilaisia auttamaan ihmisiä tässä mahdollisuuksien viidakossa. Miten käy asiakkaiden, joilla ei ole osaamista tai omaisia auttamassa valinnoissa? Näitä ihmisiä löytyy niin ikääntyneistä, vammaisista, mielenterveyskuntoutujista kuin vaikeassa elämäntilanteessa olevista lapsiperheistäkin.

Huovisen mukaan huomio pitäisikin kiinnittää siihen, kenellä on vastuu ennaltaehkäisystä ja hoidon vaikuttavuudesta.

– Sotesta ei saa tehdä pelkkää bisnestä eikä valinnanvapaus voi johtaa vain yritysten voiton maksimointiin. Vaarana voi olla se, että yhteiskunnan niukkenevia rahoja jaetaan yhä laveammin eri toimijoille ilman, että todellisesta vaikuttavuudesta ja sote-integraatiosta voidaan huolehtia.  Ehdoton edellytys on, että yritysten toiminta on avointa ja läpinäkyvää. Suomalaisten veroeurojen ei pidä valua päin Panamaa.

Vaikka Huovinen onkin huolissaan monesta hallituksen nyt tekemästä linjauksesta, on hänen mielestään hyvä, että hallitus sai päätöksiä aikaiseksi. Jatkuva epävarmuus aiheuttaa turhaa hämminkiä niin asiakkaille kuin henkilöstöllekin. Silti hänen mielestään kannattaa muistaa, että vielä on paljon selvitettävää – piru asuu yksityiskohdissa. Niinpä vielä ei ole lopullisten johtopäätösten aika, toteaa Huovinen kirjoituksessaan.