Huovinen kysyy hallitukselta päihdeäitien hoidosta

Kansanedustaja Susanna Huovinen on tehnyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen päihdeäitien ja –vauvojen hoidon turvaamisesta.

Huovinen toteaa kysymyksessään, että suomalainen yhteiskunta on kuuluisa laajasta ja osaavasta järjestötoiminnastaan. Hänen mukaansa monet yhteiskunnan kannalta tärkeät toiminnot ovatkin järjestöjen ideoimia ja/tai hoitamia.

– Eräs tällainen palvelumuoto on päihdeäitien ja –vauvojen hoito- ja kuntoutustyö, jota Ensi- ja turvakotien liitto on toteuttanut menestyksellisesti jo yli 10 vuoden ajan. Toiminnalla on voitu tehokkaasti auttaa äitejä pääsemään eroon päihteistä, samalla on autettu usein koko perhettä. Näin on ehkäisty muun muassa syrjäytymistä ja huostaanottoja, Huovinen muistuttaa.

Susanna Huovinen toimii myös Ensi- ja turvakotien liiton varapuheenjohtajana ja on läheltä seurannut päihdeäitien kuntoutuksen eri vaiheita. Nyt toiminta on osin vakavasti vaarantunut, koska RAY-tuki on päättymässä eikä ole löydetty keinoa kohdentaa valtioapua suoraan järjestölle.

– Uhkana on, että valtionapu valuu kunnissa muihin toimintoihin kuin päihdeäitien auttamiseen. Syksyn aikana on esitetty, että toiminnan turvaamiseksi voitaisiin käyttää julkista palveluvelvoitetta. Sosiaali- ja terveysministeriössä asiaa on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan jo valmistelu, mutta nyt odotetaan työ- ja elinkeinoministeriön suositusta tai säädöksiä asiassa, Huovinen toteaa kysymyksessään.

Huovisen mielestä hallituksen pitäisi esimerkiksi julkisen palveluvelvoitteen kautta turvata päihdeäitien ja –vauvojen kuntoutustoiminnan jatko ja hän kysyykin kirjallisessa kysymyksessään, mihin toimiin hallitus aikoo asiassa ryhtyä.