Huovinen: Kuntien tehtävien tarkastelu vaatii vastuullista otetta

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd) puhui lauantaina Äänekosken Työväenyhdistyksen 110-vuotisjuhlassa ihmisen koko elämänkaaren mittaisten palveluiden puolesta. Hänen mukaansa hyvinvointiyhteiskunnan vieminen turvallisesti ja oikeudenmukaisesti tuleville vuosikymmenille vaatii myös rakenteellisia uudistuksia.

– Tässä samassa yhteydessä on pohdittava kuntien kykyä suoriutua monista tehtävistään kunnialla. Tämä tarkastelu on kuitenkin tehtävä vakavasti ja vastuullisesti, jotta tehtävien mahdollinen karsiminen ei johda kansalaisten epäoikeudenmukaiseen kohteluun ja näin uusiin ongelmiin, jopa kustannusten kasvuun, Huovinen totesi.

Susanna Huovinen muistutti juhlaväkeä sosialidemokraattien saavutuksista menneinä vuosikymmeninä ja siitä, että myös tällä vaalikaudella on pidetty kiinni asetetuista tavoitteista.

– Vanhuspalvelulaki, nuorisotakuu ja sopimisen kulttuuri ovat demareille tärkeitä, ja niitä on viety eteenpäin hallituksessa, Huovinen totesi.

Peruspalveluministerin mukaan saavutetuista tavoitteista huolimatta haasteita riittää. Tarvitaan huolenpitoa ja hoivaa laajenevalle ikäihmisten joukolle, työhyvinvointia ja terveyspalveluja työikäisille, koulutusta ja kuntoutusta työelämän ulkopuolella oleville ja laadukkaita hyvinvointipalveluita lapsiperheille.

– Suomalaisen yhteiskunnan suurin häpeätahra on kuitenkin perheväkivalta, joka kohdistuu enimmäkseen naisiin ja lapsiin. Haluan haastaa suomalaisia laajasti keskustelemaan väkivallan vastenmielisestä ilmiöstä. Tämä usein yli sukupolvien ulottuva kierre on kerta kaikkiaan saatava poikki, vaati Huovinen.

Susanna Huovinen onnitteli juhlivaa yhdistystä pitkästä taipaleesta ja kiitti Äänekosken työväenyhdistyksen toimintaan osallistuneita oman kunnan, maakunnan ja maan puolesta tehdystä Suomen rakennustyöstä.