Huovinen: Kansalaisjärjestöt saatava mukaan sote-uudistuksen valmisteluun

Kansanedustaja Susanna Huovinen (sd.) vaatii, että kansalaisjärjestöt on saatava mukaan sote-uudistuksen valmisteluun.

– Järjestöjen asiantuntemus ja ruohonjuuritason näkemykset on hyvä saada mukaan valmisteluun mahdollisimman pian. Näin myös asiakkaan ja potilaan ääni tulisi kuulluksi, totesi Huovinen puhuessaan Keski-Suomen munuais- ja maksayhdistyksen 45-vuotisjuhlassa.

Huovinen muistutti järjestöjen tekevän yhteiskunnassamme tärkeää työtä.

– Esimerkiksi yhdistysten tarjoama tuki ja apu, tieto ja vertaistuki ovat tärkeitä sairauden kanssa eläville ja heidän läheisilleen. Sairauden kanssa eläminen vaatii muutakin kuin hyvää lääketieteellistä hoitoa. Sairaus on aina jonkinlainen kriisi ja siksi tarvitaan monenlaista apua. Tätä tärkeää työtä myös Keski-Suomen munuais- ja maksayhdistys on tehnyt jo vuosikymmenten ajan, Huovinen kiitti.

Huovisen mukaan Suomessa erilaisten sairauksien hoito – myös munuais- ja maksasairauksien hoito on ensiluokkaista.

– Ei ole ollenkaan liioiteltua sanoa, että Suomessa vaikeiden sairauksien hoito on huippuluokkaa. Olemme monilla mittareilla mitaten aivan maailman kärkikaartia. Meillä on osaava, koulutettu ja työhönsä sitoutunut terveydenhuollon henkilöstö, ajantasaiset hoidot ja lääkkeet ja paljon lääketieteen kehittämistä ja tutkimustoimintaa. Haasteitakin toki on, mutta varsinkin erikoissairaanhoidossa me kansalaiset voimme luottaa siihen, että jokainen meistä saa vakavassa sairaudessa laadukkaan ja hyvän hoidon, Huovinen muistutti.

Huovinen on kuitenkin huolissaan säästöjen ja sote-uudistuksen linjausten vaikutuksista pitkäaikaissairaiden elämään.

– Kaikki me ymmärrämme, että Suomi elää tällä hetkellä taloudellisesti hyvin haastavaa aikaa. Silti talouden tasapainottamista voi tehdä monella eri tavalla ja nyt suurin huoli on se, että jo valmiiksi heikoimmassa olevien ihmisten tilanne edelleen vaikeutuu säästöjen takia. Monet asiantuntijat pelkäävät, että mikäli kotitalouksien maksurasitus nousee kohtuuttomaksi, voi sairauksien hoitaminen jäädä esimerkiksi työttömyyden ja taloushuolien alle. Tällöin on vaarana se, että hoitamattomana sairaudet aiheuttavat inhimillisiä tragedioita ja yhteiskunnan kannalta korkeampia kustannuksia, Huovinen totesi.

Huovisen mukaan sote-uudistuksen eteneminen on hyvä asia. Uudistuksessa on kuitenkin pidettävä huolta siitä, ettei kansalaisen kannalta tule lisää luukkuja.

– Sote-uudistuksen keskeinen tavoite tulee edelleen olla integraatio eli potilaan ja asiakkaan kannalta sujuvat ja saumattomat hoitoketjut. Herää kysymys, miten tavoite saavutetaan, jos luukkuja tuleekin kansalaisen kannalta lisää? Kannattaa muistaa, että juuri integraatioon liittyy suurin mahdollisuus myös säästää kustannuksia, kun asiakkaan pompottelu vähenee ja joku ottaa ihmisestä kokonaisvaltaisen vastuun, Huovinen muistutti.

Huovisen mukaan eduskunnassa käydyssä sote-keskustelussa saatiin enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.