Huovinen ja Urpilainen: Hoitajamitoitus ja omaishoito kuntoon heti vaalikauden alussa

SDP:n kansanedustaja Jutta Urpilainen ja peruspalveluministeri Susanna Huovinen haluavat uuden hallituskauden kärkeen päätöksen vanhuspalvelulain hoitajamitoituksista. Lisäksi kaksikon mielestä omaishoitoa ja kotiin vietäviä palveluja tulee kehittää.

– Jotta kotona olisi turvallista asua, on omaishoitajien hyvinvoinnista ja yhdenvertaisuudesta huolehdittava. Omaishoitoa koskeva lainvalmistelu tulevaa hallitusta varten on jo aloitettu. Tämän ohella tulee varmistaa, ettei kodista tule kenenkään vankila, vaikka kotona asutaan entistä pidempään. Tarvitsemme palveluasumista ja uudenlaista yhteisöllistä asumista, jossa palvelut, harrastukset ja juttukaverit ovat lähellä, sanoo Urpilainen.

Historiallisen vanhuspalvelulain toteutumista on seurattu tarkasti. Ikäihmisten palveluista tiedetään nyt huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Hoitajamitoituksessa on edetty oikeaan suuntaan. Silti yhä lähes 4000 vanhusta jäävät vaille riittävää hoivaa.

– Hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin on vietävä eduskunnan arvioitavaksi välittömästi vaalien jälkeen. Samassa yhteydessä tulisi kehittää hoitoisuuteen perustuvia mittareita, joilla varmistetaan oikea hoidon taso erilaisissa yksiköissä, summaa Huovinen.