Huovinen ja Peltonen kiittävät Ihalaista Eurencon tilanteen ratkaisemisesta

Suomalais-norjalainen puolustusvälinekonserni Nammo on osoittanut kiinnostusta Laukaan Vihtavuoressa sijaitsevan Suomen ainoan ruutitehtaan ostamiseksi. Tehdas on kärsinyt kannattavuusongelmista ja nykyinen omistaja Eurenco on pohtinut sen sulkemista osana konsernijärjestelyjään.

– Työministeri Lauri Ihalainen on määrätietoisella työllään varmistanut Eurencon ruutitehtaan säilymisen ja samalla turvannut kotimaisen ruudintuotannon tulevaisuuden sekä huoltovarmuuden, kiittävät peruspalveluministeri Susanna Huovinen ja kansanedustaja Tuula Peltonen.

Eurencon tilanne on ollut pitkään epävarma, mutta tämänpäiväinen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös mahdollisti sen, että valtio voi antaa ruutitehtaan toiminnan ylläpitäjälle ympäristövastuusitoumuksen, jolla Nammo voi vapautua aiempien toimijoiden alueella aiheuttamasta pilaantumisesta. Sitoumuksen ehtona on, että yhtiö ylläpitää sotilaallisten ruutien valmistamista Vihtavuoressa. Laukaan Vihtavuoressa on valmistettu ruutia vuodesta 1926.

– On merkittävää, että Laukaan Vihtavuoren alueella olevaa puolustustarvikeosaamista hyödynnetään, ja tämä yrityskauppa mahdollistaa myös räjähdysaineklusterin jatkokehittämisen. Puolustusvoimauudistuksen runtelemalle Keski-Suomelle Eurencon mukana säilyvät noin 200 työpaikkaa ovat maakunnallemme erittäin tärkeitä, painottavat Huovinen ja Peltonen.