Huovinen ja Lindtman ihmettelevät muutosvastarintaa

SDP:n  varapuheenjohtaja, nollatuntisopimuksen työuransa aikana itsekin tehnyt Antti Lindtman ja peruspalveluministeri, entinen kaupanalan työntekijä Susanna Huovinenihmettelevät työnantajapuolen esittämää hanakkaa vastarintaa tuntitakuulle.

– EK:n ja Kaupan liiton huolen kaapuun käärityt pelottelut eivät auta niitä noin kolmasosaa nollatuntilaisista, jotka eivät saa riittävää määrää työtunteja arjessa pärjätäkseen. Työn paremmasta organisoimisesta hyötyisivät kaikki, niin työntekijä, työnantaja kuin koko yhteiskunta.

– Työtä saadaan jaettua järkevämmin esimerkiksi työaikapankkeja ja -pooleja käyttämällä. Silloin yksi työntekijä voi olla useamman työnantajan palveluksessa ja saa tarpeelliset työtunnit. Yrittäjä puolestaan saa sitoutuneen ja yritykseen perehtyneen työntekijän. Yhteiskunta puolestaan hyötyy työntekijän kasvaneesta ostovoimasta, summaa Lindtman.

– Nollatyösopimukset ovat hyvin tyypillisiä esimerkiksi palvelualoilla. Joillekin tällaiset sopimukset ovat ok ja sekin on esityksessämme huomioitu, mutta pienen tuntimäärän on perustuttuva työntekijän tahtoon. Kuitenkin useimmat työntekijät haluavat työnteolla saada itselleen säällisen toimeentulon. 0-sopimusluonnos ei voi omaa ja perheensä taloutta suunnitella näin epävarmalle pohjalle.

– SDP haluaa parantaa pätkätyöntekijöiden asemaa ja turvata työntekijän mahdollisuuden tulla palkallaan toimeen. Osa työntekijöistä haluaa esimerkiksi perhetilanteensa tai opiskelujen vuoksi tehdä vain muutaman tunnin viikossa, selventää ministeri Huovinen.