Huovinen ja Ihalainen: Äänekosken biotehtaan investointi vauhditti koko Keski-Suomen kasvu- ja työllisyysnäköaloja

Koivut

Metsä Fibren Äänekosken uuden biotuotetehtaan valmistuminen on edennyt aikataulussaan. Koekäyttöä jo aloitellaan ja selluntuotanto käynnistyy syksyllä. Kyseessä on Suomen metsäteollisuuden historian suurin, noin 1,3 miljardin, yksittäinen investointi. Äänekosken investointi oli tärkeä koko Keski-Suomen alakuloisen kehityksen kääntämiseksi ja uskon palauttamiseksi kasvaviin investointeihin myös muilla sektoreilla, toteavat Äänekoskella tänään vierailevat Keski-Suomen demarikansanedustajat Susanna Huovinen ja Lauri Ihalainen.

He korostavat, että kyseessä oli myös henkisesti tärkeä investointipäätös. Se osoitti, että metsäteollisuus voi uudistua ja Suomen viennin yhtä kivijalkaa voidaan kehittää. Biotuotelaitoksen valmistuttua se tuo arvioiden mukaan noin 500 miljoonaa euroa vientituloja vuodessa. Uusi tehdas käyttää havupuuta noin 4,5 miljardia ja koivua 2,2 miljardia kuutiota vuodessa. Tästä seuraa, että uuden tehtaan aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittäviä. Se synnyttää noin 1500 uutta työpaikkaa. Taloudelliset vaikutukset tulevat puun myynnistä, korjauksista, kuljetuksista, laitehankinnoista ja palveluista.

Investointi piristää Huovisen ja Ihalaisen mukaan myös kuntien talouksia. Innovaatiotyötä tehdään myös sellun jalostusasteen nostamiseksi ja uusien tuotteiden kehittämiseksi. Sekin synnyttää uutta yrittäjyyttä ja työpaikkoja. Suurta investointia edesauttoi se, että edellisellä vaalikaudella hallitus loi osaltaan edellytyksiä tälle tärkeälle investointipäätökselle. Liikenneyhteyksien parantamiseen osoitettiin aluksi 138 miljoonaa euroa helmikuussa 2015 ja valtuuksia nostettiin myöhemmin 168 miljoonaan euroon.

Merkittävä osa kohdennettiin nelostien parantamiseen Äänekosken kohdalle ja Äänekoski-Jyväskylä rataosuuden sähköistämiseen ja peruskorjaukseen. Siihen osoitettiin noin 80 miljoonaa euroa. Tämä investointi paransi tuotteiden vientiä rautateitse Vuosaaren sataman kautta maailmalle. Radan kunnostamisella oli myös suuri merkitys Valtran Suolahden traktoritehtaan tuotteiden viennille.

Investointeja vauhditettiin myös 32,1 miljoonan euron energiatuilla. Näitä ratkaisuja ennen hallitus rahoitti sinisen tien kunnossapidon Viitasaaren ja Keiteleen välillä. Keski-Suomessa yli puoluerajojen on tehty yhdessä töitä sen puolesta, että nelostie Kirri-Tikkakoski välillä kunnostetaan ja sille järjestetään rahoitus. Suunnitelmat ovat valmiina ja hanke on sisältynyt myös liikenneviraston suunnitelmiin ja liikenne- ja viestintäministeriön budjettiehdotukseen.

Huovinen ja Ihalainen muistuttavat, että kyseinen tieosuus on ollut pitkään suuri liikenneturvallisuusriski. Hallituksen tulisikin ottaa tämän hankkeen rahoitus päätettäväksi tulevassa budjettiriihessä. Vähintään tarvitaan uskottava linjaus, jolla tiehanke saadaan vihdoin käyntiin. Huovinen ja Ihalainen korostavat, että työtä asian puolesta on tehty laajasti yhdessä, mutta nyt budjettiriihen alla vastuu rahoituksen turvaamisesta on kuitenkin ensisijaisesti hallituspuolueiden keskisuomalaisilla kansanedustajilla ja heidän eduskuntaryhmillään.

Keski-Suomessa on synkkien talouslukujen ja korkean työttömyyden sekä heikon investointivaiheen jälkeen paljon hyvää pöhinää myös muilla teollisuuden aloilla rakentamisessa ja palveluissa. Nyt pitääkin saada vahvistusta näille myönteisille merkeille, jotta työllisyys paranee edelleen ja saadaan rakennettua erityisesti nuorille uskoa tulevaisuuteen.

Huovinen ja Ihalainen iloitsevat lokakuussa käyttöön otettavasta Metsä Fibren Äänekosken tehtaasta. Hanke oli hyvä esimerkki yrityksen isänmaallisesta tärkeästä investointipäätöksestä ja toisaalta siitä, että yhteiskunta tuki omilla päätöksillään investoinnin onnistumista.